Matkaopas kuntien muutokseen

Luovuudella kohti uutta

Meitä on opetettu rakastamaan virheitä ja vihaamaan niiden uusimista. Virheistä oppii, niitä on syytä juhlia kuohujuomalla. Onnistumisista riittää rentouttava huurteinen.

Uudenlainen näkökulma on kotoisin peliteollisuudesta, joka nousi varteenotettavaksi teollisuuden alaksi taloudellisten vaikutusten, mutta myös rajun kulttuurisen muutoksen ansiosta: luova toiminta löysi luovia ratkaisuja toimintatapoihinsa.

Myös kunnat ovat kulttuurisessa murroksessa. Maailman muuttuminen edellyttää luovuutta myös kunnan toimintatapoihin. Kunta ei ole vain lastu muutoksen laineilla, vaan omaa toimintaansa, ympäröivää yhteisöä ja kuntalaisten elämää muuttava ja kehittävä voima.

Kunnissa tapahtuu nyt paljon ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Matkaamme kohti asiakas- ja yhteisölähtöisempää toimintaa. Etsimme elinvoimaa, hyvinvointia ja kestävää kehitystä. Tehostamme toimintaa brändilupausten ja mainosvideoiden taustalla. Kunta on aidosti asukkaita ja koko yhteisöä varten. Millaisia haasteita ja tekemistä tämä tarkoittaa käytännön johtamiselle ja toimintatavoille?

Tästä muutoksesta - kokemuksista ja suunnitelmista – kertoo #KUNTAMATKALLA - Matkaopas kuntien muutokseen.

Matkaopas on Kuntaliiton uudenlainen kokoelma tietoa, tukea ja työkaluja kuntien tulevaisuustyöhön. Matkaopas tehdään tiiviissä yhteistyössä matkakohteiden kanssa. Opas tuo esille sitä kaikkea muutoksen ja tulevaisuuden tietoa, mitä viime aikoina on löydetty Kuntaliiton laajoissa verkostoissa ja asiantuntijoiden työssä.

Pysy mukana matkassa seuraamalla matkaoppaan nettisivuja: www.kuntaliitto.fi/kuntamatkalla  sekä Twitteriä tunnisteella #kuntamatkalla.

Stay tuned!

Kimmo Haapasalo
Kehittämispäällikkö
Suomen Kuntaliitto
Kimmo Haapasalo

#KUNTAMATKALLA

Matkaopas kuntien muutokseen

Kunnissa tapahtuu nyt paljon, ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Tästä muutoksesta - kokemuksista ja suunnitelmista – kertoo Matkaopas kuntien muutokseen, joka tarjoaa tietoa, tukea ja työkaluja kuntien tulevaisuustyöhön.
lateral-image-right