Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti

Kunta.fi

Mistä on kysymys?

Kunta.fi on kunnista muodostuva yhteisö jonka jäsenet haluavat edistää yhteistyötä ja avointa ohjelmistokehitystä yhdessä kuntien ja yritysten kanssa. Sen tarkoitus on jakaa ja hyödyntää ja jakaa valmiita avoimia ohjelmistotuotteita, ideoita ja kokemuksia, jotta samoja asioita ei tarvitse tehdä montaa kertaa.

Kuntaliitto tarjoaa tukea, hyviä käytäntöjä ja malleja kuntien omien verkkosivujen ja ratkaisujen toteutukseen. Hallitun toiminnan tukipilarina on Avoimen tuotteen hallintamalli, jota yhteisössä mukana olevien kuntien muodostama koordinaatioryhmä ylläpitää ja kehittää. Yhteisön toiminta tarjoaa perustan yhteistyölle, oppimiselle ja tehokkaalle kehitykselle.

Kuntaliiton rooli >>

Kunta.fi taustaa >>

Avoimen tuotteen hallinta ja avoin kehitys

Avoimet ohjelmistotuotteet, avoin kehitys ja avointen tuotteiden hallinta ovat ensisijaisessa roolissa Kunta.fi aloittaman toiminnan keskiössä. Avointen ohjelmistotuotteiden kehitys on usein vierasta, joten Kuntaliitto on luonut ja julkaissut aineistoa helpottamaan ymmärrystä. Tutustu materiaaliin tästä >>

Miksi tulla mukaan?

Hyviä syitä tulla mukaan Kunta.fi toimintaa on monia. Yhteistyön kehittäminen ja hyvien tuotosten ja käytäntöjen jakaminen ovat tärkeässä roolissa, mutta alla on listattu esille tulleita motivoivia tekijöitä:

• hyvien kokemusten jakaminen ja uuden oppiminen
  • valmiiden mallien ja komponenttien jakaminen ja hyödyntäminen
  • kilpailuttamisen helpottaminen
  • yhteisön tuki eri tilanteissa
  • uuden toimintakulttuurin luominen

Mikäli toiminta kiinnostaa, käy täyttämässä lomake niin olemme yhteydessä (Webropol) >>

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti (TukuDigi)

Kunta.fi on osa Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektia, eli TukuDigiä.

HALI - Hälytysajoneuvojen etuus

HALI on Kunta.fi -projektin sisarprojekti, jossa koordinoidaan yhteistä ratkaisua hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmälle.

Tietoyhteiskunta

Tutustu mitä muuta tietoyhteiskuntayksikössä tehdään. Palvelut, yhteystiedot ja kehittäminen.

Kunnat 2021 -ohjelma

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti on osa Kuntaliiton tulevaisuustyötä ja Kunnat 2021 -ohjelmaa. Tutustu ohjelman kokonaisuuteen.