Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti

Kunta.fi / Kuntien avoin kehitys - verkosto

Mikä on Kuntien avoin kehitys - verkosto?

Kuntien avoin kehitys - verkostossa muodostuu yhteistyötä ja avointa ohjelmistokehitystä ajavista kunnista ja yhteistyökumppaneista. Verkoston tarkoitus on hyödyntää, koordinoida ja ohjata kuntien käytössä olevia ohjelmistotuotteita oikeaan suuntaan. Yhteisön kautta pyritään, että samoja asioita ei tarvitse tehdä montaa kertaa ja hyvät käytännöt ja kehitystyön lopputuotteet saadaan hyötykäyttöön helpottamaan kuntien digitalisaatiota.

Hallitun ohjelmistokehityksen tukipilarina on Avoimen tuotteen hallintamalli, jota yhteisössä mukana olevien kuntien muodostama koordinaatioryhmä ylläpitää ja kehittää. Kuntaliiton tehtävä on ylläpitää yhteisön toimintaa ja tarjota perustaa yhteistyölle, oppimiselle ja tehokkaalle kehitykselle.

Taustaa >>

Avoimen tuotteen hallintamalli ja avoin kehitys

Avoimet ohjelmistotuotteet, avoin kehitys ja avointen tuotteiden hallinta ovat toiminnan keskiössä. Olemme julkaisseet koulutusmateriaalia videoiden muodossa. Videoiden kautta saa kattavan kuvan mistä on kysymys.

Tutustu materiaaliin tästä >>

Olemme keräänneet kuntien hyödyntämiä avoimia tuotteita avoinkoodi.fi - palveluun. Käy myös tutustumassa olemassa oleviin tuotteisiin. Mikäli teillä on käytössä tai kehitteillä avoimia ohjelmistotuotteita joita haluatte jakaa, voitte olla meihin yhteydessä.

Suosittelemme verkkopalveluiden päivitystä harkitsevien kuntien edustajien linkin takana olevaan uutiseen selvitykseen Drupal 7 päivityksestä uuteen versioon. Selvitys on tehty verkostossa mukana olevien kuntien toimeksiantona.

Kuinka osallistua?

Hyviä syitä tulla mukaan Kunta.fi toimintaa on monia. Yhteistyön kehittäminen ja hyvien tuotosten ja käytäntöjen jakaminen ovat tärkeässä roolissa, mutta alla on listattu esille tulleita motivoivia tekijöitä:

• hyvien kokemusten jakaminen ja uuden oppiminen
  • valmiiden mallien, ohjelmistotuotteiden ja komponenttien jakaminen ja hyödyntäminen
  • kilpailuttamisen helpottaminen
  • yhteisön tuki eri tilanteissa
  • uuden toimintakulttuurin luominen - Digitalisaatio

Mikäli toiminta kiinnostaa niin ole yhteydessä meihin. Yhteystiedot löytyvät alta ja autamme mielellään.

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti (TukuDigi)

Kunta.fi on osa Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektia, eli TukuDigiä.

HALI - Hälytysajoneuvojen etuus

HALI on Kunta.fi -projektin sisarprojekti, jossa koordinoidaan yhteistä ratkaisua hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmälle.

Tietoyhteiskunta

Tutustu mitä muuta tietoyhteiskuntayksikössä tehdään. Palvelut, yhteystiedot ja kehittäminen.

Kunnat 2021 -ohjelma

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti on osa Kuntaliiton tulevaisuustyötä ja Kunnat 2021 -ohjelmaa. Tutustu ohjelman kokonaisuuteen.