Sosiaali- ja terveysasiat

Perhe ulkoilemassa

Sosiaali- ja terveydenhuolto on kunnan suurin toimiala ja keskeinen osa suomalaista hyvinvointipalvelujärjestelmää. Väestön perusoikeuksiin kuuluvien sosiaali- ja terveyspalvelujen lakisääteinen järjestämisvastuu kuuluu kunnille. Kunnat voivat tuottaa palvelut joko itse, yhdessä muiden kuntien kanssa tai hankkia ne järjestöiltä tai yksityisiltä palveluntuottajilta.

Suomalainen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä on osoittautunut laadukkaaksi ja kustannustehokkaaksi ja sillä on laaja väestön tuki. Kuntaliitto valvoo kuntien etua sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön valmistelussa ja toimeenpanossa, antaa kunnille asiantuntijapalveluja ja tukee kuntia palvelujen kehittämisessä sekä tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamisessa.

HALLITUSOHJELMATAVOITTEET: Sote-uudistusta on jatkettava alueellisen yhteistyön pohjalta

Tutustu Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteiden teemaan, joka käsittelee sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
kaste nurmikalle

Tulevia tapahtumiamme

Kuntamarkkinat 11.–12.9.2019, Kuntatalo, Helsinki
lateral-image-right
Sote-studio webcast-banneri

Webcast: Sote-studio

Sote-studiossa Kuntaliiton asiantuntijat käsittelevät ajankohtaisia aihepiirejä tuoreeltaan.

AKUSTI-foorumi

Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi AKUSTI. AKUSTI-foorumi on alueiden ja kuntien, Kuntaliiton sekä kansallisten toimijoiden yhteinen sosiaali- ja

Ikääntyneen väestön palvelut: käyttö, kustannukset, vaikuttavuus ja rahoitus

Projektin tavoitteena oli selvittää nykyisten palvelujen toimivuutta ja keinoja, miten tukea ikäihmisten toimintakykyä ja kotona asumista mahdollisimman pitkään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon verkostot

Teemme läheistä yhteistyötä kuntien ja kuntayhtymien kanssa mm. yhteisissä kehittämishankkeissa ja verkostoissa sekä välittämällä tietoja eri kohderyhmille.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tilastot ja erillisselvitykset

Kuntaliitto tuottaa vuosittain mahdollisimman ajantasaista tietoa kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannuksista sekä sairaanhoitopiirien toiminnasta ja taloudesta.

Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteet 2019-2023

Kuntaliiton kuusi tavoitetta eduskuntavaalikauden 2019-2013 hallitusohjelmaan.

Palvelusähköposti-symboli

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
sosiaali ja terveys

Sähköposti
Vastuualueet

Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevissa asioissa. Näissä kysymyksissä suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.

Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry