ODA: Omat digiajan hyvinvointipalvelut

ODA-palvelujen kautta sosiaali- ja terveyspalvelut loikkaavat digiaikaan

Perhe keittiössä

ODA-hankkeessa uudistetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintamalleja. Rakenteilla on sähköinen palvelukokonaisuus, joka hyödyntää sekä ammattilaisten järjestelmissä olevaa tietoa että asiakkaiden itsensä tallentamaa hyvinvointitietoa. ODAn myötä uudistuvat niin asiointi, tiedonsaanti kuin sote-ammattilaisten työpäiväkin.

ODA on hallitusohjelman kärkihanke, jota toteuttavat Espoo (isäntäkunta), Helsinki, Porvoo, Lahti, Turku, Hämeenlinna, Tampere, Joensuu, Kuopio, Oulu, Sodankylä, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri sekä Varsinais-Suomen sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirit. Hanke on käynnistynyt Kuntaliiton AKUSTI-yhteistyöfoorumin kautta.
Kun ODA-palvelujen kokonaisuus valmistuu vuonna 2018, se on kaikkien kuntien ja sairaanhoitopiirien hyödynnettävissä.

ODA-palvelut

ODA-palvelujen antamat suositukset ovat aina henkilökohtaisia ja ne perustuvat tieteelliseen näyttöön.

1. Omavointi ja Omavalmennus: Omavointipalvelu antaa tilannekuvan hyvinvoinnistasi ja tunnistaa mahdollisia riskejä. Tarkastuksen tehtyäsi saat ehdotuksia, joiden avulla voit vaikuttaa hyvinvointiisi omatoimisesti, esimerkiksi muuttaa liikunta- tai unitottumuksiasi. Muutosten tueksi voit ottaa sähköisen Omavalmennuksen, joka ohjaa sinua ja antaa palautetta edistymisestäsi. Jos Omavoinnin tulos näyttää huolestuttavalta, ODA ohjaa sinua ottamaan yhteyttä ammattilaiseen.

2. Älykäs Oma-arvio: Oma-arvio auttaa, kun sinulla on yksittäinen terveyteen liittyvä ongelma – vaikkapa silloin, kun epäilet ylähengitystietulehdusta. Tuloksen perusteella saat toimintasuosituksen, esimerkiksi itsehoito-ohjeita, sähköisen reseptin tai ajanvarausoikeuden. Oma-arvio auttaa sinua myös selvittämään, millaista tukea sinun tai läheisesi elämäntilanteeseesi on tarjolla: omaishoidon tukea, henkilökohtaista apua, yms.

3. Omasuunnitelma kokoaa hoito- ja palvelukokonaisuutesi yksiin kansiin: tavoitteet, toimenpiteet  ja seuranta. Suunnitelma perustuu itse asettamiisi tavoitteisiin ja yhdessä ammattilaisen kanssa suunnittelemaasi hoitoon tai palveluun. Voit tehdä myös itsehoitosuunnitelman, jonka seurannasta vastaat itse. ​ ​

ODA-pilotit alkavat vuonna 2017

Piloteissa testataan seuraavia palveluja:

• Terveys- ja hyvinvointitarkastukset: neuvolat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, suun terveydenhuolto
  • Hoitopolut: diabetes, verenpainetauti
  • Palvelupolut: terveys- ja hyvinvointiasemat, yhteispäivystykset
  • Erityisryhmien palvelupolut: pitkäaikaistyöttömät, maahanmuuttajat, ikääntyneet, vammaiset, nuoret mielenterveysasiakkaat

Hyödyt asiakkaalle

Löydät ratkaisuja ja saat vastauksia kysymyksiisi jonottamatta, ajasta ja paikasta riippumatta. Kaikki arviot ja ohjaus perustuvat omiin tietoihisi ja ovat siksi aina luotettavia ja henkilökohtaisia. Saat suuremman roolin oman hyvinvointisi arvioinnissa ja seurannassa. Ammattilaisilla on enemmän aikaa sinulle silloin, kun tarvitset palvelua kasvokkain, sillä vastaanotolla ei keskitytä lomakkeiden täyttämiseen vaan varsinaiseen asiaasi. Perinteiset puhelinpalvelut ja vastaanotot ovat toki edelleen käytettävissä, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja.

Hyödyt ammattilaiselle

Saat paremmat ennakkotiedot vastaanotolle tulevista asiakkaista. Vastaanotolla voit keskittyä asiakkaan kohtaamiseen, sillä aikaa ei kulu tilanteen kartoittamiseen ja kirjaamiseen. Näin voit tehdä parempaan tietoon perustuvia palvelupäätöksiä. Rutiinityöt vähenevät, ja voit tehdä myös etätyötä.

Hyödyt johtamisen välineenä

Palvelujen saatavuus, tuottavuus, laatu nousevat uudelle tasolle. Samoilla resursseilla voi palvella entistä suurempaa asiakasmäärää. Palveluntuotantoa voi seurata ja ohjata asiakkaiden tarpeiden mukaan. Asiakkaat ovat tasavertaisessa asemassa, kun kaikki saavat palveluja samoin kriteerein ja palvelut ovat tasalaatuisia.
Kustannushyödyt Suomessa ovat 100 miljoonaa euroa vuodessa, kun palvelu on laajasti käytössä (KPMG:n kustannushyötyanalyysi). Kun päällekkäisestä kehittämisestä luovutaan, kustannushyödyt kasvavat edelleen.

Aikataulu

• Toiminnallisen muutoksen valmennus, toteutus ja arviointi sekä tutkimusyhteistyö ja vaikuttavuuden arviointi: 1/16–10/18
  • Kilpailutus: 3/16–11/16
  • ODA-palvelukokonaisuuden toteutus ja testaus vaiheittain: 12/16–12/17