Sote- ja maakuntauudistus

Sote- ja maakuntauudistus, kuvituskuva

Huom. Perustuslakivaliokunta antoi 29.6.2017 lausunnon, jossa se edellytti muutoksia eduskunnan käsittelyssä oleviin sote-järjestämis- ja maakuntalakeihin. Muutoksista johtuen uudistuksen täytäntöönpano on lykkääntymässä vuodella. Kuntaliiton sivut, oppaat ja muut muutostukiaineistot päivitetään uuden aikataulun mukaisiksi lainsäädännön valmistelun edetessä eduskunnassa keväällä 2018.

Sote- ja maakuntauudistus sisältää sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisen että aluehallintouudistuksen. Kuntaliitto tukee kuntia ja alueita muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Valmistelu

Maakuntien muodostaminen on yksi Suomen historian mittavimmista kunta-alaa koskevista uudistuksista. Uusien maakuntien perustamiseen liittyviä lakeja valmistellaan sosiaali- ja terveysministeriön (STM) sekä valtionvarainministeriön (VM) johdolla.

Uudistushanketta hallinnoi STM, ja valmistelusta vastaa alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti. Sote-uudistuksen muutosjohtajana toimii Sinikka Salo ja maakuntauudistuksen muutosjohtajana Pauli Harju.

Ministeriöt tiedottavat uudistuksesta ja tallentavat uudistukseen liittyvää materiaalia sivustolle www.alueuudistus.fi.

Alueilla uusien maakuntien perustamista valmistellaan yhteistyössä mm. kuntien, maakunnan liittojen, sairaanhoitopiirien ja ELY-keskusten kanssa. Alueellisista valmistelutilanteista on kootusti lisää tietoa sivuilla sote-uudistuksen valmistelun tilanne ja maakuntauudistuksen valmistelun tilanne (linkit alla).

Maakuntien asema

Nyt muodostettavat maakunnat ovat itsehallinnollisia toimijoita, joiden päätöksenteko perustuu omiin suoriin vaaleihin. Kunnat eivät siis käytä valtaa maakunnissa, mutta maakunnat eivät myöskään ole valtion hallintoa.

Maakuntien tehtävät

Hallituksen 5.4.2016 tekemän linjauksen mukaan maakunnat vastaavat

• sosiaali- ja terveydenhuollosta
  • pelastustoimesta
  • ympäristöterveydenhuollosta
  • alueellisista kehittämistehtävistä ja elinkeinojen edistämisen tehtävistä
  • alueiden käytön ohjauksesta ja suunnittelusta
  • maakunnallisen identiteetin ja kulttuurin edistämisestä.

Lisäksi maakunnat vastaavat maakunnalle lain perusteella annettavista muista alueellisista palveluista.

Maakuntien tehtävien perustana on selkeä työnjako kunnan, maakunnan ja valtion välillä.

Alueuudistus.fi

STM:n ja VM:n verkkopalvelu sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun etenemisestä.

Maakuntauudistuksen valmistelun tilanne

Sote-uudistuksen vastuuvalmistelijat

Tulevaisuuden kunta

Kuntaliiton kehittämisohjelma Kunnat 2021