Sosiaali- ja terveystoimen tilastot

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset

Kuntaliiton sosiaali- ja terveystoimen kustannusvertailujen tarkoitus on antaa kuntien johtaville viranhaltijoille ja luottamushenkilöille luotettavinta ja ajantasaisinta vertailutietoa kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttämistä panoksista.

Suurten kaupunkien (Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kouvola, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori, Tampere, Turku, Vantaa) keskuudessa vertaillaan terveystoimen kustannuksia. Koska pelkän terveydenhuollon käsittely sisältäisi paljon eroja, joiden selittämisessä jouduttaisiin huomioimaan osa vanhusten sosiaalitoimen palveluista, on tarkastelun perustana perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon tietojen lisäksi tiedot sosiaalitoimen puolelta ympärivuorokautisesta hoidosta ja kotipalvelusta. Kuntien kustannukset on saatettu vertailukelpoisiksi ikävakioinnilla.

14 keskisuuren kunnan (Järvenpää, Kaarina, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Kotka, Lohja, Loviisa, Porvoo, Rauma, Rovaniemi, Salo, Sipoo ja Tuusula) sekä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ja Mustijoen perusturva -kuntayhtymän sekä perusturvaliikelaitos Saarikan joukossa vertaillaan sosiaali- ja terveystoimen kustannuksia kokonaisuudessaan.

Kustannukset on koottu verkostotyönä. Verkostotyön tavoitteena on ollut saavuttaa yhtenäinen ja luotettava tietosisältö kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannuksista. Työ on edellyttänyt kuntien osallistumista tietojen kokoamiseen ja tarkistamiseen.

Verkkoliittymässä http://sotekustannukset.kunnat.net verkoston jäsenet voivat tallentaa oman kunnan tietoja sekä etsiä ja vertailla kaikkien mukana olevien kuntien tietoja. Lisäksi verkkoliittymässä voi vertailla kuntien kustannusten muutosta. Tietoja on kerätty vuosittain vuodesta 2002 lähtien.

Kuntaliiton verkkopalvelussa

verenpaineen mittaus

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset vuonna 2016

Suurimmat kaupungit alentaneet terveydenhuollon kustannuksiaan merkittävästi – alimmat kustannukset Espoossa ja Vantaalla.
lateral-image-left
vanha mies istuu puistonpenkillä

Suurten ja keskisuurten kaupunkien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset 2015

narrow