Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueemme ovat:

Yhteystiedot:

Täältä löydät kuntaliittolaisten sekä Kuntaliiton palvelusähköpostien yhteystiedot.

Henrik Rainio

Tarkkana johdannaisten kanssa

Johdannaiset ja niiden käsittely kirjanpidossa aiheuttavat alkuvuodesta päänvaivaa. Parhaillaan ollaan valmistelemassa vuoden 2017 tilinpäätöstä, jossa on ensimmäisen kerran noudatettava kirjanpitolautakunnan viitoittamaa uudenlaista kirjaustapaa.
Rafo

Kuntaliiton talous- ja rahoitusfoorumi 2018 7.2.2018-9.2.2018

Talous- ja rahoitusfoorumi haastaa päättäjät ja asiantuntijat kysymään ja keskustelemaan kunta-alan rahoitukseen ja talouteen liittyvien ilmiöiden ja rakenteiden taustoista, tavoitteista ja vaikutuksista. Tervetuloa mukaan!
taloustorstai

Ajankohtaiskatsaus kuntien talouteen - Taloustorstai 11.1.2018

Voit vielä jälkikäteen ilmoittautua 11.1.2018 pidettyyn Taloustorstaihin. Aiheena mm. Tulorekisteri, kuntien tuottavuusvertailukooste, valtion talousarvio 2018 ja valtionosuuspäätökset 2018.
Taloustorstai

Syksyn 2017 Taloustorstait - Tallenteet saatavilla jälkikäteen

Jäikö jokin Taloustorstain tilaisuuksista väliin. Ei hätää, voit vielä ilmoittautua mukaan ja saada veloituksetta käyttöösi tilaisuuden tallenteen. Syksyn Taloustorstait olivat 17.8., 28.9., 26.10., 16.11. sekä Taloustorstai EXTRAT 11.12. ja 14.12.
yleiskirje

Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti laskee ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen

Kunnallisvero laskee ensi vuonna noin 700 000 asukkaalla ja nousee 420 000 asukkaalla. Koko maan keskimääräinen tuloveroprosentti on 19,86 ja laskee ensimmäisen kerran 20 vuoteen.
tiedustelu veroprosentit

Kuntien vuoden 2018 tulo- ja kiinteistöveroprosentit tiedustelu, lopulliset tiedot julkaistu 17.11.2017 klo 13.00

Kunnat ilmoittavat veroprosentit myös Kuntaliitolle, joka kerää tälle sivulle tietoa kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosenteista vuodelle 2018. Lopulliset tiedot julkaisimme perjantaina 17.11.2017.
Vos-laskelmat

Vuoden 2018 ennakolliset valtionosuuslaskelmat on päivitetty

Ennakollinen laskelma kuntien valtionosuuksista vuonna 2018 on päivitetty 16.11.2017.
vos109

Täydentävässä esityksessä kuntien valtionosuuksia lisättiin 109 miljoonaa euroa

Valtioneuvosto päätti valtion vuoden 2018 talousarvioesityksen täydentämisestä 16.11.2017. Täydentävään esitykseen sisältyi muutoksia kuntien valtionosuusrahoitukseen.
uutiskirje

Kuntatalousuutiskirjeet

Maksuton Kuntatalousuutiskirje tarjoaa ajankohtaiset taloushallintoa koskevat uutiset kätevästi suoraan sähköpostiisi 6-8 kertaa vuodessa. Esittelemme myös alan julkaisuja, tapahtumia ja koulutustilaisuuksia.
sähköpostilistat

Kuntatalousaiheiset sähköpostilistat

Talous-l on kuntien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista ja Kytalous-l on puolestaan kuntayhtymien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista. Sähköpostilistojen avulla tiedotamme kuntatalouteen liittyvistä asioista nopeasti suoraan sähköpostiin.