Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueet ovat:

Yhteystiedot:

Täältä löydät kuntaliittolaisten sekä Kuntaliiton palvelusähköpostien yhteystiedot.

Kuntien vuoden 2019 tulo- ja kiinteistöveroprosentit

Kuntien tuli ilmoittaa vuoden 2019 tuloveroprosentin suuruus sekä kiinteistöveroprosentit Verohallinnolle viimeistään 19.11.2018. Kuntaliitto julkaisi lopulliset yhteenvetotiedot kuntien tulo- ja kiinteistöveroprosenteista tiistaina 20.11.2018.
lateral-image-left
Taloustorstai 16.8.2018

Taloustorstain 22.11.2018 ohjelma

Listalla mm. Kuntien veroprosentit 2019, Pitääkö korkojen nousua pelätä?, Tuottavuusteemat ja Miten annan palautetta XBRL-taksonomiasta?
Taloustorstai TALK

Taloustorstain aihepiirejä syvennetään Taloustorstai TALKissa, jossa Tom Henrik Sirviö haastattelee asiantuntijoita. Viimeisimmässä haastattelussa verotusasiaa.
Kriisikuntakriteerit

Ehdotus uusiksi kriisikuntakriteereiksi

Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan kriteerejä ollaan uudistamassa. Lakiehdotuksen tavoitteena on, että ns. kriisikuntakriteerit kuvaisivat kunnan taloutta eri näkökulmista nykyistä paremmin. Kriisikuntamittariston rakenne säilyisi ennallaan, mutta tunnuslukuihin ja niiden
lateral-image-left

Syksyn 2018 Taloustorstai-tilaisuudet

Taloustorstai on kanava nopeaan tiedonvälitykseen, ajankohtaisten asioiden esille nostoon ja keskustelun pohjaksi. Käsittelemme kuntatalouden ajankohtaisia aiheita.

Syksyn 2018 TyöllisyysTiistai-tilaisuudet

TyöllisyysTiistai on kanava nopeaan ja helppoon tiedonvälitykseen, ajankohtaisten asioiden esille nostoon ja keskustelun pohjaksi.

Kuntataloustilaston tärkeys maakunta- ja sote-uudistuksessa

Maakuntauudistuksen siirtolaskelmat perustuvat tietoihin, joita yksittäiset kunnat ilmoittavat Tilastokeskuksen Kuntataloustilastossa.

Kuntataloustilaston tärkeys maakunta- ja sote-uudistuksessa 16.4.2018 seminaarin tallenne on valmistunut

Tartu tietoon ja varmista, että uudistuksen tärkeimmät tiedot ovat tilastoissa oikein täytettynä juuri oman kuntasi osalta!
Jakoavain

Jakoavain - työkalu maakuntauudistuksen vaikutuksista, päivitetty 5.3.2018

Jakoavain on excel-työkirja, joka auttaa kuntia arvioimaan maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien tuloslaskelman, rahoituslaskelman sekä taseen eriin vuonna 2019.
Rafo-julkaisu

Kuntatalous kohti 2020-lukua -julkaisu

Kuntien ja maakuntien taloutta on tähän asti tarkasteltu lähinnä uudistuksen siirtymävaiheessa. Siirtymävaiheen jälkeiseen aikaan kurkistaminen on jäänyt vähemmälle.
uutiskirje

Kuntatalousuutiskirjeet

Sähköinen Kuntatalousuutiskirje tarjoaa ajankohtaiset taloushallintoa koskevat uutiset kätevästi suoraan sähköpostiisi 6-8 kertaa vuodessa. Esittelemme myös alan julkaisuja, tapahtumia ja koulutustilaisuuksia.
sähköpostilistat

Kuntatalousaiheiset sähköpostilistat

Talous-l on kuntien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista ja Kytalous-l on puolestaan kuntayhtymien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista. Sähköpostilistojen avulla tiedotamme kuntatalouteen liittyvistä asioista nopeasti suoraan sähköpostiin.

Kuntatalous - monen muuttujan summa

Julkaisuun on koottu keskeinen ja viimeisin tieto kuntatalouden perusasioista kattavasti, mutta tiivistetyssä muodossa. Oppaan tarkoitus on antaa näkökulmaa kuntatalouden maailmaan.

Kunnan ja kuntayhtymän varallisuuden hoito, sijoitustoiminta ja niiden perusteista päättäminen

Julkaisussa on käsitelty sekä toimialasijoittamista että kassavarojen sijoittamista. Kumpaakin osa-aluetta tarkastellaan sijoitusvälineiden, tuoton, riskien hallinnan ja päätöksenteon näkökulmista.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Kunnat ja kuntayhtymät tarvitsevat vertailukelpoista, luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa toimintansa kustannuksista.

Arvonlisävero-opas kunnille ja kuntayhtymille

Opas keskittyy käytännössä esiin tulleiden ongelmien ratkaisemiseen. Tehtäviä tarkastellaan toiminnoittain, mm. sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuripalvelujen näkökulmasta.