Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueet ovat:

Yhteystiedot:

Täältä löydät kuntaliittolaisten sekä Kuntaliiton palvelusähköpostien yhteystiedot.

Laivaseminaari Helsinki-Tukholma-Helsinki

Rafo 2019
centred-liftup
Maakuntafoorumi

Kuntaliiton Maakuntafoorumi - teemana talous 12.2.2019

Foorumissa käsitellään mm. julkisen talouden kehyksiä kuntien ja maakuntien näkökulmasta, maakuntien rahoituksen riittävyyttä ja jaetaan kokemuksia onnistuneesta talouden tehostamisesta sekä pohditaan tulevia toiminnan ja talouden neuvottelupäiviä.
TIJO-verkostoprojekti

Talousraportointi uudistuu - vielä ehdit mukaan TIJO-verkostoprojektiin!  - Tietojohtaminen kunnissa 1. seminaari 7.2.2019

VM:n Kuntatieto-ohjelma uudistaa kuntien talousraportoinnin. Tavoitteena on saada luotettavaa tietoa nopeammin ja tehokkaammin.
Taloustorstai 16.8.2018

Taloustorstain 10.1.2019 tallenne on valmistunut

Ohjelmassa mm.: Lukion yksikköhintarahoitus 2019, verotus, valtionosuudet 2019, Mitä pitää ottaa huomioon vuoden 2018 tilinpäätöksessä?, Miltä kuntatalousvuosi 2019 näyttää? ja Eteneekö maakunta ja sote-uudistus vai ei?
Taloustorstai TALK

Taloustorstain aihepiirejä syvennetään Taloustorstai TALKissa, jossa Tom Henrik Sirviö haastattelee asiantuntijoita. Viimeisimmässä haastattelussa aiheena Sote- ja maakuntauudistus - mihin sitä tarvitaan?

Jakoavain - työkalu maakuntauudistuksen vaikutuksista

Jakoavain on excel-työkirja, joka auttaa kuntia arvioimaan maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien tuloslaskelman, rahoituslaskelman sekä taseen eriin vuonna 2019.

Kuntatalous kohti 2020-lukua -julkaisu

Kuntien ja maakuntien taloutta on tähän asti tarkasteltu lähinnä uudistuksen siirtymävaiheessa. Siirtymävaiheen jälkeiseen aikaan kurkistaminen on jäänyt vähemmälle.

Kuntataloustilaston tärkeys maakunta- ja sote-uudistuksessa

Maakuntauudistuksen siirtolaskelmat perustuvat tietoihin, joita yksittäiset kunnat ilmoittavat Tilastokeskuksen Kuntataloustilastossa.

Kuntataloustilaston tärkeys maakunta- ja sote-uudistuksessa 16.4.2018 seminaarin tallenne on valmistunut

Tartu tietoon ja varmista, että uudistuksen tärkeimmät tiedot ovat tilastoissa oikein täytettynä juuri oman kuntasi osalta!
uutiskirje

Kuntatalousuutiskirjeet

Sähköinen Kuntatalousuutiskirje tarjoaa ajankohtaiset taloushallintoa koskevat uutiset kätevästi suoraan sähköpostiisi 6-8 kertaa vuodessa. Esittelemme myös alan julkaisuja, tapahtumia ja koulutustilaisuuksia.
sähköpostilistat

Kuntatalousaiheiset sähköpostilistat

Talous-l on kuntien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista ja Kytalous-l on puolestaan kuntayhtymien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista. Sähköpostilistojen avulla tiedotamme kuntatalouteen liittyvistä asioista nopeasti suoraan sähköpostiin.

Kuntatalous - monen muuttujan summa

Julkaisuun on koottu keskeinen ja viimeisin tieto kuntatalouden perusasioista kattavasti, mutta tiivistetyssä muodossa. Oppaan tarkoitus on antaa näkökulmaa kuntatalouden maailmaan.

Kunnan ja kuntayhtymän varallisuuden hoito, sijoitustoiminta ja niiden perusteista päättäminen

Julkaisussa on käsitelty sekä toimialasijoittamista että kassavarojen sijoittamista. Kumpaakin osa-aluetta tarkastellaan sijoitusvälineiden, tuoton, riskien hallinnan ja päätöksenteon näkökulmista.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Kunnat ja kuntayhtymät tarvitsevat vertailukelpoista, luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa toimintansa kustannuksista.

Arvonlisävero-opas kunnille ja kuntayhtymille

Opas keskittyy käytännössä esiin tulleiden ongelmien ratkaisemiseen. Tehtäviä tarkastellaan toiminnoittain, mm. sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuripalvelujen näkökulmasta.