Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueet ovat:

Tutustu myös näihin:

Yhteystiedot:

BUdjettiehdoutus 2019

VM:n budjettiehdotus - Luottamusta ihmisille ja yrityksille

Budjetin loppusumma 57 miljardia euroa - valtiovarainministeri Lintilä: "Nyt pitäisi painaa investoinneissa turbonappia".
lateral-image-left
Taloustorstait 2019

Taloustorstain suora lähetys 22.8.2019 klo 9.30-12.00

Ohjelmassa mm: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön tehtävät, Sosiaali- ja terveystoimen kustannusvertailut, Verotulojen kertymäennusteet 2019 ja tulorekisteriongelmat, Valtionosuudet 2020, Digitalisaation kannustinavustus sekä Taloustietolakipaketti
Kuntarmarkkinat

Kuntatalousyksikkö Kuntamarkkinoilla 2019

Tervetuloa Kuntamarkkinoille ja Kuntataloon 11.-12.9.2019! Tarjolla kahden päivän ajan tiivistä asiaohjelmaa, tilaisuus tavata kuntakentän kollegoja sekä mahdollisuus tutustua yritysten ja yhteisöjen palvelutarjontaan.
narrow

FCG:n talouden ohjaus, rahoitus ja laskentatoimi koulutuskokonaisuus

Talouden koulutukset on suunniteltu ja rakennettu kunta-alan erityistarpeista käsin. Koulutukset kattavat talouden ohjauksen, rahoituksen ja verotuksen sekä kirjanpidon ja tilinpäätöksen teemat.

Hallinto-, henkilöstö- ja talousjohdon konferenssi, 29.-30.8.2019, Helsinki

Konferenssi koostuu kaikille yhteisestä osiosta ja vaihtoehtoisista rinnakkaisohjelmista. Osallistujat voivat valita myös yksittäisiä osioita eri ohjelmista.

Perusopetuksen järjestämistä koskeva sopiminen ja kustannusten laskutus, 3.9.2019, Tampere + striimaus

Koulutuspäivässä käsittellään monipuolisesti perusopetuksen järjestämiseen liittyvää kuntien välistä sopimista, sopimuksia ja kustannusten laskutusta.

Kotikuntalaskutus sosiaali- ja terveydenhuollossa, 1.10.2019, Helsinki

Koulutuspäivän aikana käydään monipuolisesti läpi sosiaali- ja terveydenhuollon laskutusasioita kotikuntalaskutuksen näkökulmasta.
Kunnallinen eläkejärjestelmä on suurten muutosten edessä

Eläkejärjestelmien yhdistämisen hyötynä olisi riskien jakaminen yhdessä. Yhdistäminen poistaisi esim. sektorien välisistä työvoiman siirtymistä aiheutuvat vaikutukset eläkejärjestelmien maksupohjiin. Hyvin pitkällä aikavälillä yhdistyminen saattaa kuntien eläkemaksut myös ...
lateral-image-left
uutiskirje

Kuntatalousuutiskirjeet

Sähköinen Kuntatalousuutiskirje tarjoaa ajankohtaiset taloushallintoa koskevat uutiset kätevästi suoraan sähköpostiisi 6-8 kertaa vuodessa. Esittelemme myös alan julkaisuja, tapahtumia ja koulutustilaisuuksia.
sähköpostilistat

Kuntatalousaiheiset sähköpostilistat

Talous-l on kuntien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista ja Kytalous-l on puolestaan kuntayhtymien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista. Sähköpostilistojen avulla tiedotamme kuntatalouteen liittyvistä asioista nopeasti suoraan sähköpostiin.

Kuntatalous - monen muuttujan summa

Julkaisuun on koottu keskeinen ja viimeisin tieto kuntatalouden perusasioista kattavasti, mutta tiivistetyssä muodossa. Oppaan tarkoitus on antaa näkökulmaa kuntatalouden maailmaan.

Kunnan ja kuntayhtymän varallisuuden hoito, sijoitustoiminta ja niiden perusteista päättäminen

Julkaisussa on käsitelty sekä toimialasijoittamista että kassavarojen sijoittamista. Kumpaakin osa-aluetta tarkastellaan sijoitusvälineiden, tuoton, riskien hallinnan ja päätöksenteon näkökulmista.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Kunnat ja kuntayhtymät tarvitsevat vertailukelpoista, luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa toimintansa kustannuksista.

Arvonlisävero-opas kunnille ja kuntayhtymille

Opas keskittyy käytännössä esiin tulleiden ongelmien ratkaisemiseen. Tehtäviä tarkastellaan toiminnoittain, mm. sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuripalvelujen näkökulmasta.
Kuntamarkkinat

Kuntamarkkinat jälleen 11.-12.9.!

Syyskuussa järjestettävä Kuntamarkkinat on kunta-alan vuoden tärkein tapaamispaikka, jossa keskustellaan julkisen hallinnon ajankohtaisimmista asioista. Satoja seminaareja, tietoiskuja ja näytteilleasettajia. Tervetuloa mukaan.

lateral-image-right