Talous

Kunnat ja kuntayhtymät käyttävät noin 44 mrd. euroa vuodessa palvelujen järjestämiseen ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Menoista noin puolet katetaan veroilla, neljännes maksuilla ja myyntituloilla ja vajaa viidennes valtionosuuksilla. Kuntaliiton tavoitteena on kunnallisen toiminnan rahoituksen riittävyys.

Asiantuntijapalvelualueet ovat:

Uusi tuote:

Yhteystiedot:

Taloustorstait

Seuraava Taloustorstai 2.5.2019

Ohjelmassa mm.: Taloushallinnon ruuhkavuodet: verkkolasku, taloushallinnon automatisointi, kuntatalouden tietopalvelu, Tulorekisteri ja kuntien verotulokertymät, Veroennustekehikko, Valtionosuuksien ennakointi vuodelle 2020 ja arvonlisäverotusasiaa
TaloustorstaiTALK

Taloustorstai TALK

Taloustorstain aihepiirejä syvennetään Taloustorstai Talkissa, jossa Tom Henrik Sirviö haastattelee asiantuntijoita. Viimeisimmän talkin aiheena "Vesihuolto, liikenne ja väylät sekä jätehuolto”.

FCG kouluttaa: Sivistystoimen valtionrahoitus -webinaari 6.5.2019

Osallistu webinaariin, jossa syvennymme kuntien valtionapuihin sivistystoimen näkökulmasta! Koulutuksen keskeisiä teemoja ovat sivistystoimen valtionosuudet, kotikuntakorvaukset ja myönnettävät

FCG kouluttaa: Talous- ja veroennustepäivät 8.-9.5.2019, Helsinki

Tilaisuudessa käsitellään edellisen vuoden verotulopohja sekä saman vuoden verokertymät, verotuloennusteet sekä veroennustekehikko. Toisena päivänä käydään läpi perinteisesti kuntakohtaiset

FCG kouluttaa: Kirjanpitäjien neuvottelupäivä 15.5.2019, Tampere

Kirjanpitäjien neuvottelupäivillä paneudutaan perinteisesti kunta-alan kirjanpidon ja talouden kuumimpiin kysymyksiin. Kirjanpitäjien neuvottelupäivät kokoaa joka kevät yhteen kuntien ja kuntayhtymien

FCG kouluttaa: Kunta-alan controller -koulutusohjelma 2019 (1. jakso) 15.-16.5.2019, Helsinki

Kunta-alan controller -koulutusohjelmassa perehdyt syvällisesti kuntatalouden kokonaisuuteen, taloustiedolla johtamiseen ja controllerin mahdollisuuksiin tuottaa lisäarvoa toiminnan ja talouden
Kuntatalouden terveystarkastus

Kuntatalouden terveystarkastus - Kunnan tukena talouden arvioinnissa

Kuntatalouden terveystarkastus on Kuntaliiton uusi tuote, jonka avulla kunnan taloutta ja elinvoimaisuutta arvioidaan useiden muuttujien näkökulmasta. Muuttujilla havainnollistetaan paitsi kunnan omaa kehitystä myös sen sijoittumista...
narrow
Elinvoima, kasvu ja työllisyys kuntatalouden haasteina -julkaisu

Julkaisussa pureudutaan elinvoiman osatekijöihin ensisijaisesti kuntatalouden kautta. Tavoitteena tuoda esiin ajatuksia elinvoimamahdollisuuksien ja haasteiden kartoittamiseksi.

Jakoavain - työkalu maakuntauudistuksen vaikutuksista

Jakoavain on excel-työkirja, joka auttaa kuntia arvioimaan maakuntauudistuksen vaikutuksia kuntien tuloslaskelman, rahoituslaskelman sekä taseen eriin vuonna 2019.

Kuntatalous kohti 2020-lukua -julkaisu

Kuntien ja maakuntien taloutta on tähän asti tarkasteltu lähinnä uudistuksen siirtymävaiheessa. Siirtymävaiheen jälkeiseen aikaan kurkistaminen on jäänyt vähemmälle.

Kuntataloustilaston tärkeys maakunta- ja sote-uudistuksessa

Maakuntauudistuksen siirtolaskelmat perustuvat tietoihin, joita yksittäiset kunnat ilmoittavat Tilastokeskuksen Kuntataloustilastossa.

Kuntataloustilaston tärkeys maakunta- ja sote-uudistuksessa 16.4.2018 seminaarin tallenne on valmistunut

Tartu tietoon ja varmista, että uudistuksen tärkeimmät tiedot ovat tilastoissa oikein täytettynä juuri oman kuntasi osalta!
uutiskirje

Kuntatalousuutiskirjeet

Sähköinen Kuntatalousuutiskirje tarjoaa ajankohtaiset taloushallintoa koskevat uutiset kätevästi suoraan sähköpostiisi 6-8 kertaa vuodessa. Esittelemme myös alan julkaisuja, tapahtumia ja koulutustilaisuuksia.
sähköpostilistat

Kuntatalousaiheiset sähköpostilistat

Talous-l on kuntien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista ja Kytalous-l on puolestaan kuntayhtymien taloudesta vastaaville tarkoitettu lista. Sähköpostilistojen avulla tiedotamme kuntatalouteen liittyvistä asioista nopeasti suoraan sähköpostiin.

Kuntatalous - monen muuttujan summa

Julkaisuun on koottu keskeinen ja viimeisin tieto kuntatalouden perusasioista kattavasti, mutta tiivistetyssä muodossa. Oppaan tarkoitus on antaa näkökulmaa kuntatalouden maailmaan.

Kunnan ja kuntayhtymän varallisuuden hoito, sijoitustoiminta ja niiden perusteista päättäminen

Julkaisussa on käsitelty sekä toimialasijoittamista että kassavarojen sijoittamista. Kumpaakin osa-aluetta tarkastellaan sijoitusvälineiden, tuoton, riskien hallinnan ja päätöksenteon näkökulmista.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Kunnat ja kuntayhtymät tarvitsevat vertailukelpoista, luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa toimintansa kustannuksista.

Arvonlisävero-opas kunnille ja kuntayhtymille

Opas keskittyy käytännössä esiin tulleiden ongelmien ratkaisemiseen. Tehtäviä tarkastellaan toiminnoittain, mm. sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuripalvelujen näkökulmasta.

Kuntaliiton podcastit

Kuntaliiton podcasteissa pääset pintaa syvemmälle kuntakentän ajankohtaisiin kuulumisiin.

lateral-image-left