Budjetointi ja taloussuunnittelu

Kunnan toimintaa ja taloutta ohjataan vähintään kolmeksi vuodeksi laadittavalla taloussuunnitelmalla. Taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi on talousarviovuosi. Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi vuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarviota on noudatettava kunnan toiminnassa.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa, ja että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.

Kuntalain mukaan kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan. Tätä voidaan edistää osallistuvalla budjetoinnilla eli järjestämällä kuntalaisille mahdollisuuksia osallistua kunnan talouden suunnitteluun.

Kunnan talousarvion ja -suunnitelman laadinnasta on annettu tarkemmat ohjeet JHS 199 Kuntien ja kuntayhtymien talousarvio ja -suunnitelma -suosituksessa. Siihen sisältyy myös valtiovarainministeriön tietotarve ja ohjeistus ko. tietojen toimittamisesta.

Budjetointi ja taloussuunnittelu -sivustolla käsittelemme seuraavat asiat:

Ehdotus uusiksi kriisikuntakriteereiksi

Jakoavain - työkalu maakuntauudistuksen vaikutuksista

• Jakoavain, päivitetty 25.5.2018: uudet veroennusteet ja siirtolaskelmat, muutosrajoittimen simulointi

Pysyväisohjeet ja -suositukset

Ajankohtaisohjeet ja -suositukset

Kuntaliiton verkkopalvelussa:

Muualla verkossa:

Taloussuunnitelman laatiminen

Vuosien 2019–2021 taloussuunnitelman laatiminen

Kuntien ja kuntayhtymien on laadittava ja hyväksyttävä vuoden 2018 loppuun mennessä seuraavaksi vuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet.
narrow
Osallistuvan budjetoinnin opas

Suomen ensimmäinen osallistuvan budjetoinnin opas on ilmestynyt

Oppaassa esitetään eri tapoja soveltaa osallistuvaa budjetointia. Aihe on ajankohtainen, koska voimaan astunut kuntalain 22 § kannustaa kuntia ottamaan asukkaat mukaan talouden suunnitteluun.
narrow
Sari Korento