Kuntatalouden tilastot - Kuviot (PowerPoint-esitykset)

Kuntasektorin velkaantuminen

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta vuoden 2015 lopussa oli tilinpäätösten mukaan 17,4 miljardia euroa. Lainakantaa ovat kasvattaneet kuntien tehtävien lisääntyminen ja merkittävät investointipaineet. Kuntien valtionosuuksien leikkaukset, tehtävien kasvu ja palvelujen kysynnän lisäys ovat pienentäneet kuntien investointien tulorahoitusosuutta, mikä yhdessä korkean investointitason kanssa on kiihdyttänyt kuntien velkaantumista. Tämä selittää valtaosan kuntien velkamäärän kasvusta, josta niin sanottua syömävelkaa 2000-luvulla on ollut vain noin 6 %.

Kuntakohtaiset erot lainojen määrissä ovat suuria. Johtopäätöksiä on kuitenkin syytä tehdä varovasti, sillä kuntien velkaan ja sen rakenteeseen vaikuttavat mm. kunnan organisaatio ja kehitysvaihe sekä siitä johtuvat eritasoiset investointitarpeet. Useissa kunnissa lopullinen velallinen on liikelaitos tai yhtiö. Tällaisissa tapauksissa kyseisen yksikön toiminnan taloudellinen tulos vaikuttaa lainanhoitokykyyn. Näistä syistä esimerkiksi vertailu asukaskohtaisista lainamääristä ei välttämättä anna koko kuvaa kuntien kokonaistaloudellisesta tilanteesta.

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta on viime vuosina ollut noin 8 % BKT:sta. On kuitenkin muistettava, että Suomen BKT:n volyymi on yhä noin 6 % matalammalla tasolla kuin finanssikriisin alkaessa vuonna 2008. Tämä asetelma merkitsee myös suhteellisen velkaantuneisuuden kasvua ja velkaantumisen tulkinnan hankaloitumista. Kun suhdelukuun vaikuttaa siis myös taloudellisen toimeliaisuuden vaisuus, se ei ole täysin käyttökelpoinen mittari.

Kansantalouden tilinpidon mukaan vuonna 2015 paikallishallinnon investoinnit olivat runsas kymmenesosa kaikista investoinneista eli noin 4,6 miljardia euroa. Päinvastoin kuin muilla sektoreilla, paikallishallinnon investoinnit ovat viime vuosina kasvaneet huomattavasti. Voidaan siis sanoa, että kuntien ja kuntayhtymien investoinnit ylläpitävät kasvua ja työllisyyttä. Kuntien investoinnit kohdistuvat valtaosaltaan rakennuksiin ja teihin, vesi- ja viemäriverkostoihin sekä muuhun talouden kehitystä edistävään perusinfrastruktuuriin. Lisäksi kunnilla on merkittävä toimitilojen ja rakennusten korjausvelka jonka suuruudeksi on arvioitu jopa runsaat 4 miljardia euroa.

Jari Vaine

Etunimi
Jari
Sukunimi