Kustannuslaskenta

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Palvelujen kilpailuttaminen, tuottavuuden parantaminen ja tilaaja–tuottaja-mallin käyttöönotto edellyttävät palvelujen tuotteistamista, omakustannusarvon selvittämistä sekä toiminta- ja investointivaihtoehtojen edullisuusvertailujen tekemistä.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille on käsikirja, jossa annetaan ohjeistusta vertailukelpoiseen hinnoitteluun, kustannusvaikuttavuuden arviointiin sekä kannattavuus- ja investointilaskelmien tekemiseen.

Tällä sivustolla on julkaistuna Excel-laskentapohjia, jotka ovat samoja laskuesimerkkejä kuin julkaisussa. Esimerkkilaskelmat on julkaistu myös nettiversiona, jotta niiden soveltaminen käytäntöön olisi mahdollisimman yksinkertaista.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Kuntaliiton julkaisu: Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille

Kunnat ja kuntayhtymät tarvitsevat vertailukelpoista, luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa toimintansa kustannuksista. Palvelujen kilpailuttaminen, tuottavuuden parantaminen ja tilaaja-tuottaja-mallin käyttöönotto edellyttävät palvelujen tuotteistamista, omakustannusarvon selvittämistä sekä toiminta- j
lateral-image-left