Valtionosuudet - valtionosuuslaskelmat

Valtionosuudet vuonna 2016

valtionosuudet

Päätökset vuoden 2016 valtionosuusrahoituksesta tehtiin 30.12.2015. Valtion vuoden 2016 toisen listalousarvion mukaisesti kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen tehdään muutoksia lokakuun 2016 maksuerästä alkaen.

Laskelma 30.12.2015 päätöksen mukaisista vuoden 2016 valtionosuuksista ja valtionosuuden yhteydessä maksettavista kotikuntakorvauksista löytyy tämän sivun oikeasta navigointipalkista. Ohesta löytyy myös valtion vuoden 2016 toisen lisätalousarvion vaikutus vuoden 2016 kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen kunnittain.

Kuntaliitto julkaisi ensimmäiset ohjeet vuoden 2016 valtionosuuden arvioimiseksi maaliskuussa 2015. Kuntakohtaiset ennakkotiedot julkaistiin FCG:n talous- ja veroennustepäivillä 23.4.2015. Valtionosuuslaskelmia päivitettiin 24.6.2015 ja valtion vuoden 2016 talousarvioesityksen julkaisun yhteydessä 28.9.2015. Viimeisin päivitys ennen lopullisia valtionosuuspäätöksiä tehtiin vuoden 2014 verotuksen valmistumisen jälkeen 5.11.2015.

Kunnan valtionosuutta arvioitaessa tulee muistaa ottaa huomioon kaksiosaisen järjestelmä kumpikin osa: peruspalvelujen valtionosuus ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukainen valtionosuus.​​​​​​

Valtionosuudet vuonna 2016 -osiossa käsittelemme seuraavat asiat:

Aiheesta lisää Kuntaliiton verkkopalvelussa:

Valtionosuuslaskuri 2016

Kunnan peruspalvelujen valtionosuus 2016