Valtionosuudet - Valtionosuuslaskelmat

Valtionosuudet vuonna 2018

Maaseutumaisema

Päätös kuntien valtionosuuksista ja kotikuntakorvauksen perusosasta vuodelle 2018 tehtiin joulukuun 2017 lopussa. Kunnille myönnetään valtionosuutta yhteensä 8 458 milj. euroa vuonna 2018. Kunnan peruspalvelujen valtionosuus (VM) on 8 543 milj. euroa ja opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuuden kuntien osuus -85 milj. euroa vuonna 2018. Kotikuntakorvaustuloja kunnat saivat 108 milj. euroa ja muut opetuksen järjestäjät 170 milj. euroa vuonna 2018.

Kotikuntakorvauksen perusosa vuonna 2018 on 6 511,92 euroa.

Kuntien valtionosuudet alevat 41 miljoonaa euroa (-0,5 %) vuodesta 2017. Merkittävimmät muutokset vuoden 2018 valtionosuudessa johtuvat kilpailukykysopimuksesta (uutta vähennystä -118 milj. euroa, -22 €/asukas vuodelle 2018) ja veromenetysten kompensaatiosta, joka lisää valtionosuutta 131 milj. euroa vuonna 2018.

Kunnan valtionosuutta arvioitaessa tulee ottaa huomioon kaksiosaisen järjestelmä kumpikin osa: peruspalvelujen valtionosuus ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukainen valtionosuus. Lisäksi valtionosuusmaksatuksessa otetaan huomioon kuntien kotikuntakorvausmenot ja -tulot.

UUTUUS! Kunnan verot ja valtionosuudet -koulutuskokonaisuus 23.-24.8.2018 Helsingissä + etänä. Lue lisää!

Aiheeseen liittyvät kuntauutiset:

Sanna Lehtonen

Etunimi
Sanna
Sukunimi
Lehtonen
Kehittämispäällikkö

+358 9 771 2079
Kännykkä
Vastuualueet
  • valtionosuudet
  • valtionavut