Valtionosuudet - Valtionosuuslaskelmat

Valtionosuudet vuonna 2019

Kuntaliitto julkaisi ensimmäiset ennakolliset laskelmat kuntien vuoden 2019 valtionosuudesta 2.5.2018. Laskelmia päivitettiin 14.6.2018.

Ennakkolaskelman mukaan kunnille myönnetään valtionosuutta yhteensä 8 267 miljoonaa euroa vuonna 2019 (8 458 milj. euroa vuonna 2018). Valtionosuus koostuu kahdesta osasta, kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta (VM) ja opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuusrahoituksesta (OKM). Lisäksi samassa yhteydessä valtionosuuksien kanssa maksetaan kunnille ja muille opetuksen järjestäjille kotikuntakorvauksia.

Kuntien valtionosuudet vähenevät ennakkolaskelmat mukaan -191 milj. euroa (-2,3 %, 35 €/asukas) vuodesta 2018 vuoteen 2019. Valtionosuuden muutokseen vaikuttavat mm. vuodelle 2019 tehtävä kuntien ja valtion välinen kustannustenjaon tarkistus (-214 milj. €), kuntien perustoimeentulotuen rahoitusosuuden muutos (kuntien rahoitusosuus kasvaa 47 milj. €) ja valtionosuuden kautta kunnille maksettavat veromenetysten kompensaatiot (+136 milj. €). Kilpailukykysopimuksen takia kuntien valtionosuutta vähennetään vuonna 2019 yhteensä -497 milj. € (-91 €/as).

Ennakollinen laskelma esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvauksista vuonna 2019 julkaistiin 2.7.2018. Laskelman perusteena on käytetty vuoden 2018 kotikuntakorvauksen perushintaa 6 511,92 euroa.

Valtionosuuslaskelmia on esitelty tarkemmin Kuntaliiton Taloustorstai-lähetyksissä kevään 2018 aikana. Tutustu maksuttomiin Taloustorstaiden luentomateriaaleihin ja tallenteisiin täällä.

Aiheesta lisää Kuntaliiton verkkopalvelussa:

Sanna Lehtonen

Etunimi
Sanna
Sukunimi
Lehtonen
Kehittämispäällikkö

+358 9 771 2079
Kännykkä
Vastuualueet
  • valtionosuudet
  • valtionavut