Valtionosuudet - Valtionosuuslaskelmat

Valtionosuudet vuonna 2019

Ennakolliset laskelmat kuntien vuoden 2019 valtionosuudesta julkaistiin 2.5.2018. Seuraava päivitys laskelmiin tehdään 14.6.2018.

Ennakkolaskelman mukaan kunnille myönnetään valtionosuutta yhteensä 8 232 miljoonaa euroa vuonna 2019 (8 458 milj. euroa vuonna 2018). Valtionosuus koostuu kahdesta osasta, kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta (VM) ja opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuusrahoituksesta (OKM). Lisäksi samassa yhteydessä valtionosuuksien kanssa maksetaan kunnille ja muille opetuksen järjestäjille kotikuntakorvauksia.

Kuntien valtionosuudet vähenevät ennakkolaskelmat mukaan -226 milj. euroa (-2,7 %, 41 €/asukas) vuodesta 2018 vuoteen 2019. Valtionosuuden muutokseen vaikuttavat mm. vuodelle 2019 tehtävä kuntien ja valtion välinen kustannustenjaon tarkistus (-214 milj. €), kuntien perustoimeentulotuen rahoitusosuuden muutos (kuntien rahoitusosuus kasvaa 106 milj. €) ja valtionosuuden kautta kunnille maksettavat veromenetysten kompensaatiot (+136 milj. €). Kilpailukykysopimuksen takia kuntien valtionosuutta vähennetään vuonna 2019 yhteensä -497 milj. € (-91 €/as).

Ennakkolaskelman laskentaperusteet käydään yksityiskohtaisesti läpi TO 3.5.2018 Kuntaliiton Taloustorstaissa klo 9:30 alkaen. Ilmoittaudu mukaan, https://bit.ly/2vJiJZQ

Sanna Lehtonen

Etunimi
Sanna