Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti 2018-2019

Tavoitetila digitalisoituville kunnille vuoteen 2023

Kuvituskuva: kaksi lasta leikkimässä hiekkalaatikolla

Tavoitetila vuoteen 2023

Kuntaliitto ja Tulevaisuuden kunnan digitalisointi –projekti kutsuvat erilaisia kuntia muodostamaan tavoitetilaa kuntien digitalisoitumiseen syksyn 2018 aikana. Kunnat voivat hyödyntää tavoitetilaa oman kunnan digitalisointityössä ja Kuntaliitto sekä toimintansa kehittämisessä että edunvalvontatyössä kuntien hyväksi.

Meneillään oleva valtuustokausi kunnissa on muutosten aikaa, joten tulevaisuustyön aikajänne pidetään lähitulevaisuudessa, vuodessa 2023. Muutos on mahdollisuus uudistaa kunnan toimintaa sekä hallinnollisesti, että toiminnallisesti digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntäen. Digitalisaation myötä kunta voi syntyä uudelleen.

Työpajat syksyllä 2018

Syksyllä 2018 järjestetään neljä työpajaa, joissa muodostetaan kuntien jaettua visiota tulevaisuuden digitaalisesta kunnasta sekä luodaan askelmerkkejä kuinka sitä kohti askelletaan. Nämä askelmerkit voidaan rakentaa riippumatta siitä, miltä lähtötasolla kunta on.

Mukaan työpajoihin toivotaan lähtötilanteeltaan erilaisia kuntia, sekä edelläkävijöitä että alkuvaiheessa olevia - ja kaikkia siltä väliltä. Mukaan työpajoihin toivotaan myös eri rooleissa olevia henkilöitä kunnan eri tehtävistä (esim. hallinto, johto, luottamushenkilö, tietohallinto, eri toimialojen edustajia). Osallistujia voi olla yhdestä kunnasta yksi tai useampi henkilö. Erityisesti viimeiseen joulukuun työpajaan toivotaan osallistuvan useita henkilöitä kustakin kunnasta, sillä siinä sovelletaan aiemmin tehtyä oman kunnan tavoitetilaan. Toivomme, että vähintään yksi henkilö voisi sitoutua osallistumaan kaikkiin neljään työpajaan jatkuvuuden varmistamiseksi.

Aikataulut ja ilmoittautuminen

1. Työpaja. ma 24.9.2018: Mitä tiedetään vuodesta 2023?

• Ensimmäisessä työpajassa tunnistetaan lähtötila ja mitkä muutokset ja millä tavalla vaikuttavat kunnan toimintaan vuonna 2023.

2. Työpaja ma 29.10.2018 Visio

• Toisessa työpajassa luodaan konkreettinen visio, jota kohti kaikkien kuntien on mahdollista edetä riippumatta missä lähtötilanteessa kunta nyt on.

3. Työpaja 14.11.2018 Tulevaisuuspolku

• Kolmannessa työpajassa hahmotetaan erilaisia polkuja, kuinka erilaiset kunnat voivat askeltaa kohti edellisessä työpajassa määriteltyä visiota.

4. Työpaja 12.12.2018 Soveltaminen omaan kuntaan

• Viimeisessä työpajassa kunnat soveltavat edellisten työpajojen tuloksia oman kunnan suunnitelmiin.

Ilmoittautuminen on päättynyt.

Lisätietoja tulevaisuustyöstä antaa Elisa Kettunen ja Tom Holmroos.

Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projekti (TukuDigi)

Skenaariotyötä tehdään osana Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektia (TukuDigi).

Kunta.fi yhteistyö

Kunta.fi yhteistyö on osa TukuDigi -projektin kokonaisuutta. Lue, mitä yhteistyötä Kunta.fi -projektissa tehdään.

Yhteisellä tiellä - kunta digikehittäjänä

Yhteisellä tiellä - kunta digikehittäjänä on juttusarja, jossa kerrotaan esimerkkitarinoita kuntien yhteistyöstä digitalisaation ja tietohallinnon alueella.

Tietoyhteiskunta

Lisätietoa tietoyhteiskuntayksikön toiminnasta, palveluista ja viestintäkanavista.
Merja Lang

Etunimi