Tekniikkatiimi esittäytyy

Tuulia Innala

Tulin Kuntaliiton palvelukseen vuoden 2012 syksyllä silloiseen Yhdyskunnat, tekniikka ja ympäristö -yksikköön kehittämisinsinööriksi täydentämään tekniikkatiimiä. Kauan en ehtinyt yksikössä vanheta, kun jo vuoden 2013 alusta organisaatiota muutettiin ja yksikkömme muuttui Alueet ja yhdyskunnat -yksiköksi. Tosin käytännössä työskentelin edelleen samojen henkilöiden kanssa vahvistettuna alue- ja elinkeinoasiantuntijoilla. Se toi uudenlaista yhteistyötä ja näkemystä toimintaamme. Taustaltani olen yhdyskunta- ja ympäristötekniikan DI ja olen työskennellyt aiemmin pääasiassa jäte- ja vesihuollon tehtävissä sekä kunta-, valtio- että yksityissektorilla.

Tällä hetkellä toimin kuntatekniikan kehittämisen erityisasiantuntijana. Vastuualueeseeni kuuluvat kuntien jätehuollon ja vesihuollon sekä hulevesien hallinnan moninaiset aiheet aina edunvalvonnasta kehittämiseen sekä kuntien toimijoiden, esim. jätehuoltoviranomaisten asiantuntijaneuvontaan. Lisäksi seuraan ja pohdin kiertotalouden edistämisen mahdollisuuksia kunnissa. Työkenttääni kuuluu myös yhdessä muiden kuntatekniikan asiantuntijoiden kanssa kuntien teknisen toimen erilaisten kehittämistarpeiden selvittäminen ja tarvittavien kehittämistoimien käynnistäminen. Olen osaltani mukana pohtimassa mm. tulevaisuuden kuntaa näissä uudistusten myllerryksissä.

Viime aikoina jätehuollon edunvalvonta-asiat ovat työllistäneet melko paljon johtuen hallitusohjelmaan kirjatusta kuntien vastuun rajaamisesta sekä hankintalain sidosyksikkösäännöksistä. Toinen lähinnä kuntakentällä kysymyksiä herättävä aihe on hulevesien hallintaan liittyvien maankäyttö- ja rakennuslain sekä vesihuoltolain säädösten toimeenpano. Pohdinnassa ovat esimerkiksi tarkoituksenmukainen hulevesien hallinnan organisointi ja hulevesiin liittyvä maksupolitiikka.

Tuulia Innala

Etunimi