Yhdyskuntatiimi esittäytyy

Johanna Vilkuna

Toimin liikenneasiantuntijana Alueet ja yhdyskunnat -yksikössä. Työtehtäviini kuuluvat kuntien edunvalvonta-, palvelu- ja kehittämistehtävät liikenneasioissa.

JohannaVilkunaPäätehtäviäni ovat liikkumisen ja liikenteen sujuvuuteen, kestävyyteen ja taloudellisuuteen vaikuttaminen, eheän ja toimivan yhdyskuntarakenteen tukeminen sekä kuntien näkökohtien edistäminen liikennealan lainsäädäntöhankkeissa ja valtion ja kuntien vastuunjakokysymyksissä.

Liikennesektorilla on tapahtumassa paljon. Lainsäädäntöä uudistetaan, alueuudistusta valmistellaan, samalla uudet toimintatavat ja digitalisaation hyödyntäminen mahdollistavat uusia liikkumisratkaisuja ja henkilökuljetusten tehostamista. Toimivan liikennejärjestelmän perustana on maankäytön, liikenteen ja palveluiden yhteensovittaminen. Tarvitaankin sekä pitkäjänteistä kehittämistä että avautuvien mahdollisuuksien hyödyntämistä. Valtion ja kuntien työnjaon, myös liikenteen rahoitusvastuiden osalta, tulee olla selkeä. Työni hoidossa yhteistyö kuntasektorin ja valtion hallinnon kanssa on avainasemassa. Tärkeitä yhteistyökumppaneitani ovat myös alan järjestöt, yhdistykset ja tutkimuslaitokset.

Olen koulutukseltani suunnittelumaantieteilijä (Helsingin yliopisto). Edellisessä työtehtävässäni työskentelin vuosia Helsingin seudun 14 kunnan liikennejärjestelmäsuunnittelun parissa Helsingin seudun liikenteessä. Tärkeä osa työtäni oli yhteistyö kuntien liikenneasiantuntijoiden lisäksi maankäytönsuunnittelun ja valtion toimijoiden kanssa. Aikaisemmin työskentelin mm. liikenteen ja kaavoituksen yhteistyön ja vaikutusten arvioinnin sekä kestävän liikkumisen edistämisen parissa.

Johanna Vilkuna

Etunimi
Johanna
Sukunimi