Ympäristötiimi esittäytyy

Pauliina Jalonen

Olen Lotta Mattssonin työvapaan sijainen Alueet, yhdyskunnat ja ympäristö yksikössä. Työtehtäviini kuuluu ilmastoasiat, etenkin kuntien ilmastoverkostot sekä viestintä. Kuntien keskeinen rooli yhteisten ilmastotavoitteiden saavuttamisessa on noussut esille hyvin näkyvästi ja tuemme tätä työtä yksiköstä. Nyt ajankohtaisimpana valmistelen Kuntien 9. ilmastokonferenssia ja suunnittelen viestintähanketta julkisiin hankintoihin.

Olen Helsingin yliopistosta valmistunut MMM, pääaineena ympäristönsuojelutiede. Työurani on pääosin keskittynyt kestävään kaupunkikehitykseen. Olen ollut pitkään Helsingin kaupungilla ja vastannut mm. ympäristöjohtamisen arvioinnista ja koordinoinut ilmastonmuutokseen liittyneitä EU-hankkeita. Kiertotalous kiinnostaa myös: olin Hollannissa selvittämässä kiertotalouden esteitä osana ClimateKICin liikkuvuusohjelmaa ja viime kesänä arvioin kiertotalouden hankehakemuksia EU:n Urban Innovative Actions -ohjelmassa. Lähestyn yhteiskunnallista muutosta etenkin oppimisen prosesseina ja olen ollut töissäni myös kehittämässä kansalaisyhteiskunnan oppimista.

Kaupunki ja kaupunkilainen elämäntapa kiinnostavat myös vapaalla, tosin asun Inkoossa metsän keskellä. Olen mm. mukana järjestämässä kaupunkikävelyjä osana kansainvälistä Jane's Walks -verkostoa ja kehitän tee-se-itse -kulttuuria Wärk ry:ssä.