Yhdyskunnat ja ympäristö

Kerava

Laadukkailla kuntateknisillä palveluilla taataan kuntalaisille ja elinkeinoelämälle turvallinen ja sujuva arki. Teknisen toimen tuottamia palveluja ovat mm.

• Jätehuollon järjestäminen
  • Katujen yleisten alueiden ylläpito
  • Rakennusten ja infran rakennuttaminen
  • Sujuva liikenne
  • Toimitilojen kehittäminen ja kiinteistönpito
  • Vesihuollon järjestäminen

Kuntien toimintaympäristö ja rooli on muuttumassa entistä enemmän palvelujen tuottajasta niiden turvaajaksi. Palveluilta vaaditaan yhä korkeampaa laatua. Samalla edellytetään kustannustietoisuuden ja tehokkuuden lisäämistä. Lainsäädäntö edellyttää julkisten hankintojen kilpailuttamista. Useille kuntien palvelualoille onkin syntynyt merkittävää yksityistä tarjontaa. Kuntien henkilöstön siirtyminen eläkkeelle ja vaihtuvuus ovat lähivuosina runsasta johtuen työntekijöiden ikärakenteesta. Kilpailu osaavista ammattitaitoisista työntekijöistä kovenee ja haasteeseen on vastattava.

Alueet ja yhdyskunnat -yksikkö edistää kuntien teknisen toimen toiminta-mahdollisuuksia kuntateknisten palveluiden järjestämisessä. Toimialueeseen kuuluvat edellä mainittuihin palveluihin liittyvät edunvalvonta-, kehittämis-, tiedotus-, neuvonta- ja koulutustehtävät sekä kuntatekniikan näkyvyyden lisääminen.  ​​

Linkkejä

Työmiehiä

Infraa kannattaa hoitaa hyvin. Tietoa kuntapäättäjille

Päättäjille suunnatussa julkaisussa kerrotaan, miten kunnan luottamushenkilöt voivat vaikuttaa kuntansa infrastruktuurin toimivuuteen ja taloudellisuuteen. Lisäksi julkaisussa kerrotaan, mitä kunnan luottamushenkilöiden tulee ottaa huomioon infraomaisuuteen liittyviä päätöksiä tehdessään.
lateral-image-right
Innostunutta ideointia #Infra-O -hankkeen tietojärjestelmätoimittajille suunnatussa työpajassa 1.11. Aineistot

#ERA17 - Energiaviisaan rakennetun ympäristön aika -ohjelma päättyi. Kehitystä on tapahtunut, katso kaavioita https://t.co/vOYhv0XcyX
#KuntaTietoPalvelu avaa ajantasaiset osoitetiedot kunnista yhteiskunnan käyttöön https://t.co/YGZUZ3t4mT
Yritykset yhteiskehittävät kuntien infraomaisuuden hallintaa Kuntaliiton työpajassa https://t.co/UJHDivXvSs
Kuntien #katu- ja #viheralue'tiedoille on valmisteilla yhteinen tietomallimäärittely. Tehostaa toimintaa. #infra https://t.co/MXxZoo7mZX

Hae lisää

Vastuualueet
  • Palvelusähköposti tekniikka
  • Kunnallistekniikka, infra, jätehuolto, rakennuttaminen
  • Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä kunnallistekniikkaan, infraan, jätehuoltoon, rakennuttamiseen liittyvissä asioissa. Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
  • tekniikka@kuntaliitto.fi
Organisaatio