Alueet ja yhdyskunnat

Yhdyskunnat ja maankäyttö

Kerrostalo

Päätehtävämme on kuntien toimintaedellytysten parantaminen ja toimintatapojen kehittäminen kaavoituksessa ja muussa maankäytön suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Huolehdimme kuntien eduista maankäyttöä, rakentamista ja asumista koskevassa lainsäädännössä ja ohjeistuksessa. Parannamme kuntien ja erityisesti kaupunkiseutujen edellytyksiä huolehtia yhdyskuntarakenteen eheyttämisestä ja palveluiden saavutettavuudesta. Tavoitteenamme on kokonaisvaltaisen kaupunkipolitiikan ja sitä toteuttavan sopimuksellisuuden vahvistaminen. Neuvomme ja koulutamme kuntien asiantuntijoita ja luottamushenkilöitä sekä jaamme tietoa hyvistä toimintatavoista ja kokemuksista.​​

Kerrostalo

Maapolitiikan opas

Maapolitiikan opas on kuntien, ympäristöministeriön, Maanmittauslaitoksen sekä Kuntaliiton asiantuntijoiden laatima tietopaketti. Se on laadittu helpottamaan maapoliittisten ratkaisujen valmistelua ja tueksi maapoliittisten keinojen käyttämiseen kunnissa.
Lukko

Paikkatiedon opas

Oppaan avulla pyritään edistämään paikkatietojen järkevää ja tehokasta hyväksikäyttöä sekä tarjoamaan tietoa kuntien olemassa olevista paikkatietopalveluista.
lateral-image-left
Opaste

Kiinteistöinsinöörin opas

Ohjeiston tavoitteena on auttaa kuntien kiinteistönmuodostustehtävien parissa työskenteleviä ratkomaan päivittäisiä kiinteistönmuodostukseen liittyviä kysymyksiä. Ohjeisto on laadittu ja pidetään jatkuvasti yllä Kiinteistötehtävien yhteistyöryhmässä (KTY), jonka ovat perustaneet Kiinteistöinsinöörie
Leikkipuisto

Ympäristöterveys ja yhdyskunnat

Opas on laadittu kuntien maankäytön suunnittelun, rakennusvalvonnan, ympäristönsuojelun sekä ympäristöterveydenhuollon viranomaisten ja päätöksentekijöiden käyttöön.
lateral-image-left
Kaupunkinäkymä

Yhdyskuntarakenne ja infra kilpailukykytekijänä tulevaisuuden kunnassa

Kuntaliiton linjaukset hyväksytty Kuntaliiton hallituksessa 28.4.2016