Seutukaupungit ja seutukaupunkiverkosto

Seutukaupungin määritelmä

Seutukaupunkeja ovat kaupungit, jotka ovat seutunsa ja talousalueensa keskuksia (seutukeskus) tai keskuspareja, mutta eivät ole maakuntien keskuksia. Seutukaupungit muodostavat kuntarakenteen perustan. Ne ovat sujuvan elämän keskuksia, joissa työn ja perheen sekä monipuolisen ja laadukkaan vapaa-ajan yhdistäminen on helppoa ja mutkatonta.

Seutukaupungeilla on talousalueiden keskuksina riittävät resurssit myös omaehtoiseen elinvoiman kehittämistyöhön sekä osaamisensa että taloutensa puolesta. Paikallishallinnon ja –palvelujen järjestäminen kuuluvat kunnan tehtäviin, seutukaupungit ovat kokonsa ja resurssiensa osalta kyvykkäitä vastaamaan asukkaidensa palvelutarpeeseen.

Seutukaupungit lähialueineen kattavat pinta-alaltaan suuren osan Suomesta ja siten mahdollistetaan koko maan elinvoimaisuuden sekä luonnonvarojen ja rakennetun kansallisomaisuuden kestävän hyödyntämisen. Seutukaupunkien avulla Suomi pysyy kattavasti aktiivisena ja asuttuna, mitä vain kasvu-keskuksiin keskittyminen ei takaa.

Kun monet toiminnot edelleen globalisoituvat, kasvaa samaan aikaan paikallisuuden merkitys. Paikallisuus korostuu yhtä lailla kaupungeissa kuin maaseudullakin. Talousalueensa keskuksina toimivat seutukaupungit ovat vahvoja alueellisia toimijoita, jotka vastaavat kunnalliseen itsehallintoon perustuen ja asukkaidensa vaikutus- ja osallistumismahdollisuudet turvaten kuntalaistensa hyvinvoinnista ja alueensa elinvoimasta hyvinvointipalveluja koordinoimalla ja tuottamalla sekä elinkeinoelämää kehittämällä.

Jokaisella kunnalla, seudulla ja maakunnalla on omat vahvuutensa. Koko Suomen kilpailukyvyn edistäminen edellyttää alueiden erikoistumista ja yhteistyötä. Yhteistyön tekemiseksi tarvitaan vahvoja, toimivia, byrokratialtaan kevyitä ja uusia mahdollisuuksia luovia toiminta-alustoja, verkostoja.

Seutukaupunkiverkosto

Seutukaupunkiverkoston perustehtävä

Seutukaupunkien muodostaman verkoston perustehtävä on seutukaupunkien ennakoiva edunvalvonta.

Seutukaupunkiverkosto toimii aktiivisesti kumppanina kaupunkiensa palveluiden, tutkimuksen ja yritystoiminnan kehittämisessä ja edunvalvonnassa.

Seutukaupunkiverkosto tarjoaa kumppaniverkoston tulevaisuuden alue- ja kaupunkipolitiikkaa tukevien älykkäiden ja kestävien ratkaisujen kehittämiseksi ja käyttöönottamiseksi. Verkosto tukee jäsentensä edellytyksiä uudistua ja luoda kestävän kehityksen mukaista kasvua, alueen identiteetti ja kulttuuri huomioiden.

Seutukaupunkiverkoston kaupunkien miljoona asukasta pitävät Suomen tasaisesti asuttuna. Seutukaupungit lähialueineen kattavat pinta-alaltaan suuren osan Suomesta ja siten turvaavat koko maan elinvoimaisuuden sekä mahdollistavat luonnonvarojen kestävän hyödyntämisen.

seutukaupunkien kriittiset menestystekijät

Materiaalia seutukaupungeista

Seutukaupunkiohjelma – omaehtoista kehittämistä ja monenvälistä kumppanuutta (Valtiovarainministeriön julkaisu – 21/2018)

T55 Seutukaupunkianalyysi (VTT Timo Aro ja FM Susanna Haanpää, MDI, 5/2018)

Seutukaupunkiseminaari: Kohti seutukaupunkiohjelmaa – seutukaupunkien rooli alueiden kehittämisessä ja kaupunkiyhteistyössä, 21.5.2018 Huittinen. Katso ohjelma ja esitykset

Selvityshenkilö Antti Rantakokko: Elivoimaa seutukaupungeille - seutukaupunkiselvitys (Valtiovarainministeriön julkaisuja 38/2017)

Nainen ja lapsi pyora

Sujuvan elämän seutukaupungit -blogisarja

Blogisarjassa seutukaupungit kertovat ajankohtaisista aiheistaan ja tuovat näkyväksi alueidensa onnistumistarinoita sekä kehittämiskohtia.
lateral-image-left
Antti Kuopila

Etunimi
Antti
Sukunimi
Kuopila
erityisasiantuntija

Kännykkä
Vastuualueet
  • Sote-muutostuki
  • Kuntien ja maakuntien väliset yhdyspinnat
  • Kuntien välinen yhteistyö
  • Kunta- ja palvelurakenteet
  • tilaaja-tuottaja -toimintatapa
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Kuntakehitys, demokratia ja johtaminen
Tiimi
Kuntamuutostiimi

Työvapaalla vuoden 2018 loppuun.

Essi Ratia

Etunimi