Yhdyskunnat ja maankäyttö

Kiinteistöjärjestelmä

Kiinteistönmuodostuksella tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, toimituksia ja päätöksiä, joilla pidetään yllä yksikäsitteinen ja julkisesti luotettava kiinteistöjärjestelmä ja kiinteistörekisteri.

Kiinteistörekisteri muodostaa perustan kiinnitysjärjestelmälle. Asemakaava-alueella rakennusluvan edellytyksenä on, että rakennuspaikka on mitattu ja merkitty kiinteistörekisteriin. Yleensä kunta vastaa asemakaava-alueilla tonttien ja yleisten alueiden kiinteistöjärjestelmästä. Muilta osin kiinteistöjärjestelmästä vastaa Maanmittauslaitos.

Kuntaliiton asiantuntijoiden tavoitteena on edistää kuntien kiinteistönmuodostustehtävien menestyksellistä hoitamista yleisiä edellytyksiä kehittämällä sekä tiedottamalla kuntien kiinteistönmuodostukseen liittyvistä asioista.

Julkaisu

Lukko

Paikkatiedon opas

Paikkatiedon opas tarjoaa kunnissa paikkatietojen kanssa työskenteleville tietoa paikkatietoihin liittyvistä kysymyksistä ja ongelmista, tulkintoja, ohjeistuksia ja sopimusmalleja liittyen kunnan tuottamiin ja ylläpitämiin paikkatietoihin sekä niiden käsittelyyn.
lateral-image-left
Opastaulu

Kiinteistöinsinöörin opas

Ohjeiston tavoitteena on auttaa kuntien kiinteistönmuodostustehtävien parissa työskenteleviä ratkomaan päivittäisiä kiinteistönmuodostukseen liittyviä kysymyksiä. Ohjeisto on laadittu ja pidetään jatkuvasti yllä Kiinteistötehtävien yhteistyöryhmässä (KTY), jonka ovat perustaneet Kiinteistöinsinöörie