Ympäristö

Puupino

Hyvä ympäristö on kunnan elinkelpoisuuden kivijalka. Hyvä ympäristö perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön, luonnon tuottokyvyn ja monimuotoisuuden säilyttämiseen, terveelliseen ja turvalliseen elinympäristöön sekä elinkeinotoiminnan edellytyksiin, joihin kaikkiin kuntalaisten tulee voida vaikuttaa.

Ympäristönsuojelussa Kuntaliiton alueet ja yhdyskunnat -yksikkö edistää kuntien toimintamahdollisuuksia hyvän ympäristön tuottamisessa ja takaamisessa.

Yksikön tehtävät ympäristönsuojelussa koskevat kunnan viranomaistehtävien, suunnittelun ja muun ympäristönsuojelun edistämistä ilmansuojelussa, ilmastonmuutoksen torjunnassa, vesiensuojelussa, maaperänsuojelussa, meluntorjunnassa, luonnonvarojen kestävässä käytössä ja luonnonsuojelussa. Yksikkö edistää myös kuntien kestävän kehityksen työtä.

Ympäristöterveydenhuollossa yksikkö valvoo kuntien etua sekä ohjaa ja neuvoo kuntia erityisesti hallintoon, maksullisuuteen ja seutuyhteistyöhön liittyvissä asioissa.

Yhdyskuntien kehittämisen linjaukset hyväksyttiin Kuntaliiton hallituksessa 28.4.2016

Lisätietoja Suomessa

EU:n yhteystietoja

Leikkipuisto

Ohje kunnan ympäristönsuojelun valvontasunnitelman ja valvontaohjelman laatimiseen

Ohjeen tarkoituksena on toimia tarkastuslistana valvontasuunnitelman ja -ohjelman laadinnassa. Suunnitelman laajuus ja tarkempi sisältö ovat kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen harkittavissa. Ohjetta päivitetään suunnitelmallisen valvonnan kehittymisen ja siitä saatujen kokemusten myötä.
lateral-image-left
kerrostalo

Suuntaviivoja rakennusvalvonnan, ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon organisoinnilleVirva-hankkeen väliraportti. Hankkeen tarkoituksena on esittää ratkaisumalleja ympäristönsuojelun, rakennusvalvonnan ja ympäristöterveydenhuollon nykyistä tehokkaammaksi organisoimiseksi.
lateral-image-right
Kangasvuokko

Ympäristöterveys ja yhdyskunnat

lateral-image-left
Miira Riipinen

Etunimi
Miira
Sukunimi
Riipinen
ympäristöpäällikkö

Kännykkä
Vastuualueet
  • Kuntien ympäristöhallinnon kehittäminen ja seuranta
  • Kuntien ympäristönsuojelun edistäminen
  • Vesien- ja luonnonsuojelu
  • Kestävä kehitys
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Tiimi
Ympäristö
Palvelusähköposti Ympäristönsuojelu ja ympäristöterveys

Etunimi
Palvelusähköposti
Sukunimi
Ympäristönsuojelu ja ympäristöterveys
ymparistoasiat[at]kuntaliitto.fi

Vastuualueet
  • Palvelusähköposti ympäristöasiat
  • Ympäristönsuojelu, ympäristöterveydenhuolto
  • Palvelemme kuntien henkilöstöä ja luottamushenkilöitä ympäristönsuojelun ja/tai ympäristöterveydenhuollon lainsäädännön, normien, ohjeiden yms. soveltamista ja tulkintaa liittyvissä asioissa.
  • Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
  • ymparistoasiat@kuntaliitto.fi
Organisaatio