Ympäristönsuojelu

Venelaituri

Suomen Kuntaliiton alueet ja yhdyskunnat -yksikkö edistää kuntien toimintamahdollisuuksia hyvän ympäristön tuottamisessa ja takaamisessa. Hyvä ympäristö on kunnan elinkelpoisuuden kivijalka. Se perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön, luonnon tuottokyvyn ja monimuotoisuuden säilyttämiseen sekä viihtyisään elinympäristöön ja elinkeinotoiminnan edellytyksiin, joihin kaikkiin kuntalaisten tulee voida vaikuttaa.

Yksikön tehtävät ympäristönsuojelussa koskevat kunnan viranomaistehtävien, suunnittelun ja muun ympäristönsuojelun edistämistä ilmansuojelussa, ilmastonmuutoksen torjunnassa, vesiensuojelussa, maaperänsuojelussa, jätehuollossa, meluntorjunnassa, luonnonvarojen kestävässä käytössä ja luonnonsuojelussa. Yksikkö edistää myös kuntien kestävän kehityksen työtä.

Lainsäädäntö ja ohjeet ympäristönsuojelussa

Lisätietoa Suomessa

Kansainvälisiä linkkejä

Kangasvuokko

Kuntien ympäristönsuojelumääräykset

Selvityksessä kartoitetaan tällä hetkellä voimassa olevien ympäristönsuojelumääräysten kokonaisuus: kuinka laajasti ne ovat kunnissa käytössä, millaisia määräyksiä on annettu ja kuinka ne vastaavat kuntien tarpeita ympäristönsuojelussa. Selvityksen toisena tutkimustehtävänä on pohtia määräysten käyt
lateral-image-left
kerrostalo

Suuntaviivoja rakennusvalvonnan, ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon organisoinnilleVirva-hankkeen väliraportti. Hankkeen tarkoituksena on esittää ratkaisumalleja ympäristönsuojelun, rakennusvalvonnan ja ympäristöterveydenhuollon nykyistä tehokkaammaksi organisoimiseksi.
lateral-image-right
Miira Riipinen

Etunimi
Miira