Jean-Tibor IsoMauno, blogi 25.11.2014

Lahjakkaasti kärkisijoille

Jean-Tibor IsoMauno

Eräät amerikkalaistutkijat saivat aikoinaan selville, että menestyvät amerikkalaisyritykset erottuvat muista ennen kaikkea siinä, kuinka arvokkaasti ne kohtelevat työntekijöitään. Paras esimerkki tästä löytyi Delta Airlinesilta, jonka työntekijät yksissä tuumin alensivat palkkojaan, jotta yritys saisi hankittua ensimmäisen Boeing 767 -lentokoneensa, “Spirit of Deltan”.

IMD listasi viime viikolla Suomen lahjakkuusvertailussa kolmantena vuonna peräkkäin neljännelle sijalle. Merkillepantavaa oli, että Suomessa työssä viihtyminen on huippuluokkaa. Myöskään paljon pelätty aivovuoto ei – ainakaan vielä – tunnu vaikuttavan Suomen kilpailukykyyn. Molemmissa tuloksissa Suomen edellä olivat ETA-maista ainoastaan Irlanti, Tanska ja Norja.

Vaikuttaisi siis siltä, että kaikki on kunnossa.

Lahjakkuusvertailun kokonaistulosta kuitenkin rasitti Suomen sijoitus (46.) ulkomaisen koulutetun työvoiman houkuttelevuudessa. Se oli lähes samaa tasoa kuin Ukrainalla. Lööpeistä Ukrainan tilannetta seuranneelle tulos näyttää hälyttävän huonolta.

Todellisuudessa onkin niin, että taantuma on Suomessa jo nyt kestänyt historiallisen pitkään ja Suomen luottoluokitusta on viime kuussa rukattu alaspäin.

Meillä Juhana Vartiainen on yllättänyt maahanmuuttokriitikot vertailemalla Suomen tilannetta Ruotsiin, jossa huoltosuhdetta on kyetty parantamaan työperäistä maahanmuuttoa lisäämällä. Vartiainen on nostanut tämän esiin myös keskusteltaessa siitä, kuinka terveyserojen kasvun voisi pysäyttää – samalla kun toteutetaan välttämättömät sote-ratkaisut.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen pyritään ratkaisemaan vielä tämän hallituskauden aikana. Jatkossa STM vastaisi palvelurakenteen kustannustehokkuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta, sote-alue sen vaikuttavuudesta ja tasapuolisuudesta ja kuntien muodostamat tuotantoalueet palvelukokonaisuuden yhtenäisyydestä.

Sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden määrän arvioidaan pysyvän ennallaan vuoteen 2020 saakka. Sen jälkeen yksi keino vastata palvelukysyntään on työperäisen maahanmuuton lisääminen. Lahjakkuusvertailun perusteella se saattaa edellyttää poliittisen päätöksenteon lisäksi myös yleisen asenneilmapiirin muutosta.

Sosiaali- ja terveysyksikön lakimiesarsenaalin yksi kolmesta kärkiohjuksesta.

Asuu Helsingin maalaiskunnan rajalla ja tykkää kalastella lähivesistä kuhaa ja hyviä uutisaiheita.