Tuula Jäppinen 28.4.2016:

Kuntaliiton aikakoneella tulevaisuuteen

Kuntaliitto haluaa vahvistaa ennakoinnin osaamista ja tehdä tulevaisuustyön entistä osallistavammaksi ja näkyvämmäksi. Ideana on luoda Kuntatalolle ennakoinnin keskus: Tulevaisuustila, joka kokoaa tulevaisuustiedon yhteen paikkaan ja kutsuu ihmiset mukaan työstämään tulevaisuuksia.

Tulevaisuushuoneen rakentaminen lähtee liikkeelle asiakkaan tarpeista ihan niin kuin mikä tahansa rakennusprojekti.

Kuntaliiton kaikkien yksiköiden edustus kutsuttiin yhteen maaliskuun lopussa. Asiantuntijat miettivät yhdessä, miten tulevaisuustilaa voisi käyttää talon strategian uudistamisen yhteydessä. Miten sitä voitaisiin hyödyntää Tulevaisuuden kunta -ohjelman valmistellussa? Tai Uskalla kokeilla -ohjelmassa? Ja mikä rooli sillä voisi olla kuntavaalien yhteydessä?

Ongelman määrityksen jälkeen käynnistyi konkreettinen suunnittelupaja. Jokainen meistä kirjasi Post It-lapuille kolme asiaa, joita itse toivoi tilalta em. kysymyksiin liittyen.

Yksi meistä toivoi, että huone voisi olla ”aikakone tulevaisuuteen” eli siellä voisi käydä katsomassa mitä tulevaisuus tuo tullessaan esimerkiksi hyvinvointiin liittyen. Ulos tultuaan tietäisi esimerkiksi, että ihmisen varaosia, kuten korvan, voi valmistaa 3d-printterillä ja se säilyy elossa kun istutetaan hiireen ja siihen jopa kasvaa lisää verisuonia.

Toinen toivoi, että tila inspiroisi pitämään ”tulevaisuustunteja” poliitikoille ja viranhaltijoille eri projekteissa. Kolmannen mielestä tila voisi olla tulevaisuuden peili, jossa voisi käydä katsomassa myös yrityksissä kehitettyjä tulevaisuusideoita.

Seuraava tehtävämme siirsi ajatukset toiveista ja ideoista konkretiaan ja aikataulutukseen. Miten me itse voisimme tuoda tulevaisuuden näkyviin tulevaisuustilassa?

Ja löytyihän niitä vastauksia. Tulevaisuusfoorumi testasi ideaa eilen 27. huhtikuuta satunnaisilla kävijöillä. Kuntaliiton valtuusto tekee tilan vauhdittamana toimintaympäristöanalyysiä toukokuussa. Uskalla kokeilla -ohjelma toisi huoneeseen näkyville kuntien kokeilutarinoita ja ottaisi tilan Kokeilulähettiläiden käyttöön kesäkuussa.

Tulevaisuushuone on siis idea-asteella ja jokaisen meistä testattavissa. Kuntaliittolaiset sekä Kuntatalolla vierailevat voivat käydä tilassa vaikka heti ja jättää sen vieraskirjaan ideoita tilan käytöstä.

Tavoitteena on, että tulevaisuustila lanseerataan lopullisesti käyttöön Kuntamarkkinoilla.

Tuula Jäppinen

Kuntaliiton innovaatioasiantuntija, jonka sydäntä lähellä on julkisten palvelujen käyttäjälähtöinen uudistaminen. Pitää yhteistyöstä palvelumuotoilijoiden ja kuntakentän kehittäjien kanssa.

Vapaa-ajalla löytyy joko opiskelujen tai kulttuuriharrastusten parista.

Tuula Jäppinen Twitterissä: @Tujappi