Kristina Wikberg 20.10.2016:

Poliittisia broilereita vai eläkeläisiä politiikkaan?

Olemme viime aikoina saaneet kuulla hälyttäviä tietoja demokratian tilasta Suomessa. Puolueiden jäsenmäärät ja kuntavaalien ehdokasmäärät laskevat, uhkailu ja viha poliitikkoja kohtaan lisääntyvät ja nuoret naiset pysyvät mieluummin poissa politiikasta. Näinkö me haluamme asioiden olevan?

Sitä makaa niin kuin petaa, sanotaan. Nykyiset poliittiset puolueet ovat päätyneet siihen, että panostetaan moniin vaaleihin. Sitä taas ei ole ajateltu, että kaikkiin vaaleihin on saatava riittävästi osaavia ehdokkaita. Tilastot osoittavat, että ehdokkaiden määrä on viimeisimmissä kunnallisvaaleissa laskenut tasaisesti. Kohta meillä on vielä yksi uusi päättävä elin, maakuntavaltuusto, jonne on myös saatava osaavaa väkeä.

Meistä moni on huolissaan siitä, riittääkö osaamista kaikkiin tehtäviin. Nyt on lisäksi päätetty, että yksi ja sama henkilö voi istua sekä kunta- ja maakuntavaltuustossa että eduskunnassa. Vaarana on, että eduskuntaan tähtäävä poliitikko joutuu asettumaan ehdolle sekä kunta- että aluevaaleissa saadakseen tunnettuutta ja ääniä. Mutta mitä hän tekee siinä vaiheessa, kun kaikki kolme tehtävää vaativat aikaa, osaamista ja pätevyyttä? Kun tasojen välillä saattaa olla eturistiriitoja? Voiko hän noin vain vaihtaa hattua, ajaa yhtenä iltana kunnan asiaa, seuraavana maakunnan ja sitä seuraavana maan asiaa?

Maakunta- ja presidentinvaalit järjestetään samaan aikaan vuonna 2018, lisäksi eduskunta- ja EU-vaalit järjestetään molemmat vuonna 2019. Meillä on edessä viidet vaalit viiden seuraavan vuoden aikana.

1980-luvulla alettiin puhua nuorista, jotka eivät koskaan olleet tehneet töitä muualla kuin puolueorganisaatioissa ns. poliittisina broilereina. Olemmeko kasvattamassa kokonaista poliittisten broilerien sukupolvea, joka saa toimeentulonsa pelkästään elämällä poliittisten puolueiden ja vaalien sfääreissä?

Huolestuttavaa. Toisaalta ei saa käydä myöskään niin, että mukana voivat olla käytännössä vain eläkeläiset ja ne, joilla on varaa kalliisiin vaalikampanjoihin. Ei, koko kokonaisuuden on oltava edustettuna vallan kentillä. Tarvitsemme uusia rekrytointimenetelmiä, uusia vaalien rahoitustapoja ja uusia eettisiä, mielellään itseohjautuvia mekanismeja poliittiselle eliitille. Ja mikä myös tärkeää: tarvitsemme kriittisiä toimittajia ja tutkijoita huolehtimaan siitä, että demokratia pysyy elävänä.

wikberg

Kristina Wikberg työskenteli ruotsinkielisten ja kansainvälisten asioiden johtajana Kuntaliitossa heinäkuuhun 2019.

I enjoy life whether it is related to my job or the rest of me. I Love traveling, languages, culture, food and interesting people.

Kristina Wikberg Twitterissä: @KristinaWikberg