Kristina Wikberg 24.5.2016:

"Samma på svenska"

Ja taas kerran! Hallitus ilmoitti, missä maan sairaaloista säilytetään ympärivuorokautinen päivystystoiminta, ja unohti iloisesti ruotsinkielisen väestön tarpeet. Jälleen kerran ehdotetaan ratkaisuja, jotka ovat tyyppiä ”samma på svenska”.

Tuo ilmaus lienee kaikille liiankin tuttu. Mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Ei voida vain olettaa, että sama malli kuin kielienemmistöllä toimii taikasauvan pyöräytyksellä myös ruotsiksi.

Juuri sen vuoksi perustuslaki turvaa myös ruotsinkielisen väestön oikeudet.  Juuri sen vuoksi maassamme on erillinen ruotsinkielinen kouluhallinto. Juuri siksi on arvioitava kielelliset vaikutukset ennen kuin lakiesitystä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä voidaan viedä eteenpäin. Koska asiat eivät toimi Suomessa samalla tavoin ruotsin kielellä kuin ne toimivat suomen kielellä.

Lasteni isoäiti ei puhu sanaakaan suomea. Jos hän sairastuu, hän ei osaa kuvailla oireitaan suomeksi. Hän ei ymmärrä, mitä sairaalan puhelinvaihteen hoitaja sanoo, jos tämä ei puhu ruotsia. Hänellä ei myöskään ole internetyhteyttä, joten verkkosivuihin viittaaminen ei tule kysymykseen. Ja hän on koko ikänsä elänyt, tehnyt töitä ja maksanut veroja Suomessa.

Hänen ja hänen sukupolvensa vuoksi meidän suomenruotsalaisten täytyy jälleen taistella saadaksemme elää ja kuolla ruotsiksi. Mutta kyse on myös lapsistamme ja ruotsin kielen tulevaisuudesta Suomessa. Minun perheessäni on aina puhuttu vain ruotsia kotona. Ei ole ollenkaan varma, että lapseni olisivat viisivuotiaina osanneet lääkärissä kertoa suomeksi, mihin sattuu, vaikka asummekin pääkaupunkiseudulla.

Tunnen monta suomenruotsalaista, myös täällä Etelä-Suomessa, jotka pärjäävät arjessa suomen kielellä joten kuten, mutta suomen kielen käyttäminen kriisitilanteessa on aivan toinen asia.

Perustuslakivaliokunnan sote-uudistuksen käsittelyn lähestyessä eri puolilla hiotaan argumentteja. Helsingissä on meneillään taistelu yhtäläisistä oikeuksista valmistella ruotsinkielistä perusopetusta ja päivähoitoa.

Turussa taistellaan Turunmaan sairaalan säilyttämisen, Vaasassa ympärivuorokautisen päivystyksen puolesta.

Porvoossa ruotsinkielisen synnytysosaston ja Kårkullassa taas ruotsinkielisten vammaisten oikeuksien puolesta.

KSF Mediassa taistellaan ruotsinkielisten sanomalehtien ja Ylellä ruotsinkielisten televisio- ja radio-ohjelmien puolesta.

Kaikkialla on kyse samasta asiasta – ruotsin kielen ja ruotsalaisen kulttuurin säilymisestä. Eikä se ole ”samma på svenska”.

wikberg

Kristina Wikberg työskenteli ruotsinkielisten ja kansainvälisten asioiden johtajana Kuntaliitossa heinäkuuhun 2019.

I enjoy life whether it is related to my job or the rest of me. I Love traveling, languages, culture, food and interesting people.

Kristina Wikberg Twitterissä: @KristinaWikberg