Kirjoittaja: ​Antti Leskinen, kehittämispäällikkö, Tampereen kaupunki

Tampereen osallistumismallia myllyttämässä

Tampereen osallistumismalli hyväksyttiin jatkotyön pohjaksi. Takana on neljän työryhmän työt, yhtä johti valtuuston puheenjohtaja ja toista apulaispormestari. Tukuttain työpajoja ja loppukirinä esittelyt kaupungin johtoryhmille. Rasittavaa, antoisaa, toi kokeneillekin uusia näkemyksiä ja uutta into

​Kuntalainen on keskiössä Tampereen ihkauudessa toimintamallissa. Siihen ruuvattiin sen sortin osallistumismalli, että tosissaan ollaan. No ei nyt niin tosissaan - kerran meikäläinenkin esitti työpajassa kuva-arvoituksena kaksikätistä organisaatiota, herkkukori ja kaupungin viiri toisessa kädessä (kaupungin palvelut) ja taskulamppu toisessa (kokeiluryhmät, jotka auttavat johtoa muuttuvassa toimintaympäristössä). Eivät arvanneet - luulivat kai virastotalon lokkipelättimeksi. Selitin, että tällaisella oppivalla rinnakkaisorganisaatiolla pääsemme ihmettelystä ihmeisiin eli innovaatioiden ripeään käyttöönottoon.

Yhteistyötä

Hienoa oli yhdessä kokea ideatulvaa ja iloa asioiden yhdistämisestä. Vielä hienompaa oli liittää osallistuminen johdonmu​kaisesti kaupungin kehittämiseen. Tällainen ei yhdeltä asiantuntijalta luonnistu. Tampereen dynaamisen organisaation kanssa tarvitaan hurjasti näkemystä ja kokemusta.

Osallistumiskakun viipaleet

Työ ryöpsähti yli suoran osallistumisen normilaitojen. Uudet alueverkostot ovat vielä tutun oloisia kehittämisfoorumeja; mausteena ​on osallistuvaa budjetointia. Mukaan houkutellaan asukkaita, järjestöjä, yrityksiä ja muita yhteisöjä sekä kaupungin henkilöstöä. Portaalit tulevat alueen kaiken yhteydenpidon avuksi. Kaupunkitasoinen osallistuminen järjestetään pääosin digitaalisesti. Neuvostojen, Nuorisovaltuuston ja Lasten Parlamentin uusia toimintamuotoja tuetaan. Uudet kumppanuudet järjestöjen ja yritysten kanssa tähtäävät palvelujen yhteiseen kehittämiseen ja yhteistuotantoon. Vapaaehtoistoimintaa avitetaan; jo nyt kaupungin palvelujen tukena ahertaa kymmeniä innokkaita kulttuuri-, liikunta ym. luotseja järjestöjen vakitoiminnan lisäksi.​

Kirjoittaja

Antti Leskinen työskentelee kuntademokratian kehittämispäällikkönä Tampereen kaupungilla. Lisäksi hän toimii ympäristöpoliittisen suunnittelun dosenttina Tampereen yliopistolla.

Antti Leskinen

Kirjoittaja
Kuntademokratiaverkosto

Tämä on Kuntaliiton koordinoiman Kuntademokratiaverkoston blogi, johon kirjoittavat verkoston jäsenet. Kirjoittajat kirjoittavat omissa nimissään.

Verkostossa on tällä hetkellä noin 600 kuntien, valtionhallinnon ja kansalaisyhteiskunnan toimijaa.