Kokeilublogi: Ulla Teräs 1.12.2017

Empatia on ihmiskeskeisen suunnittelun tärkein työkalu

Blogin kirjoittaja kehittäjä Ulla Teräs pitää inspiraatioiskun empatiasta kokeilutyöpajassa 13.12.2017

Blogin kirjoittaja kehittäjä Ulla Teräs pitää inspiraatioiskun empatiasta kokeilutyöpajassa 13.12.2017

Empatiasta puhutaan nyt enemmän kuin koskaan. Yhä useammin empatiaan törmää myös työ- ja liike-elämän yhteyksissä. Aikaisemmin herkästi pehmopuheena kuitattu empatia nousee esiin kun puhutaan työhyvinvoinnista, hyvästä johtamisesta, paremmasta asiakaskokemuksesta tai jopa liikeyritysten kilpailukyvystä. Esimerkiksi teknologiajätti Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella vannoo empatian nimeen sekä johtamisen ohjenuorana että yrityksen innovatiivisuuden voimavarana. Empatia ei ole vain “nice to have” vaan yrityksen kovaa ydinosaamista. Ilman empatiaa asiakkaiden moninaisiin ja pinnan alla piileviin tarpeisiin vastaaminen ei yksinkertaisesti olisi mahdollista.  

Empatia tarkoittaa jokapäiväisessä elämässä tarvittavaa kykyä asettua toisen ihmisen nahkoihin ja ymmärtää tämän tunteita ja näkökulmia. Empatiassa yhdistyy kaksi kykyä: tietoinen ymmärrys asettumisesta toisen asemaan ja hänen näkökulmansa ymmärtämisestä sekä emotionaalinen kyky samaistua toisen tunteeseen ja eläytyä hänen kokemaansa. Molempia kykyjä tarvitaan. Kyseessä on kognitiivisten toimintojen yhdistelmä, jota täytyy suunnata ja ohjata, ja jota voi siis myös harjoittaa. Empatia on siis taito jota voi opetella.

Empatia on yksi tärkeimmistä ellei jopa tärkein asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisen työkalu. Palvelumuotoilijan tulee tunnistaa toisten ihmisten tarpeita, toiveita, unelmia ja arvostuksia, jotta hän voi suunnitella ihmisten tarpeisiin ja käyttöön sopivia palveluja. Suunniteltaessa tuotteita ja palveluita ihmisille, joiden arvot, elämäntapa ja kiinnostuksen kohteet poikkeavat omista on kyettävä potkaisemaan omat kengät sivuun ja sonnustauduttava jonkun toisen saappaisiin tai sandaaleihin. Keskeistä on myötätunto ja kunnioitus. Kun palvelujen suunnittelija tuntee välittävänsä ihmisestä, jolle suunnittelee, sekä kykenee eläytymään hänen elämäntilanteeseensa, löytyy prosessin aikana useimmiten juuri oikea tapa palvella, auttaa ja vaikuttaa.

Empatian ajankohtaisuus ei ole sattumaa. Nopeasti muuttuvassa maailmassa myötäeläminen erilaisten ihmisten kesken tulee yhä tärkeämmäksi. Entistä monimutkaisempien ongelmien ratkaisemiseksi ihmisten, yritysten ja yhteisöjen täytyy pelata paremmin yhteen. Näyttää siltä, että tulevaisuudessa empatian merkitys edelleen vain kasvaa - tekoälyn ja robotiikan mullistaessa työelämän jää ihmisille erityisesti luovuutta, vuorovaikutusta ja tunnetaitoja edellyttävät tehtävät.

Empatian voi nähdä voimavarana, jonka potentiaali on vielä paljolti hyödyntämättä. Mitä kaikkea voimmekaan saada aikaan asettumalla asiakkaan saappaisiin tai tarkastelemalla maailmaa työkaverin, ventovieraan, kilpailijan tai esimiehen silmälasien läpi? Miten empatia näkyy oman organisaatiosi johtamisessa, ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tai suhteissa asiakkaisiin? Milloin itse olet viimeksi kokenut empatiaa?

Kirjoittaja: Ulla Teräs

 

Jos kiinnostuksesi empatiaan ja kokeiluihin heräsi, ilmoittaudu mukaan 13.12. pidettävään työpajaan. Päivän aikana opit kaikki tarvittavat menetelmät nopean kokeilun toteuttamiseen. Tapahtuma on maksuton. Ilmoittautuminen päättyy 4.12.2017.

Tapahtumassa astutaan palvelumuotoilijan arkeen, opitaan tekemällä ja samalla hauskaa pitäen. Työroolin voit jättää päivän ajaksi oman työpöydän ääreen ja tulla mukaan avoimin mielin, omana itsenäsi. Yhdessä oppiminen ja uusien näkökulmien oivaltaminen ovat avainasemassa, jotta voit palata takaisin oman työpöydän ääreen uusien, raikkaiden ajatusten kanssa.

Päivän aikana ideoidaan, kyseenalaistetaan, puhutaan ääneen huonoimmistakin ideoista ja kannustetaan myös kaverit tuottamaan lopputuloksia, joilla ratkaistaan tulevaisuuden tarpeita. Todennäköisesti joudut sietämään hieman epävarmuutta, mutta huomaat samalla, että kokeiluprosessiin voi luottaa. Tule kokeilemaan!

 

Uskalla kokeilla -ohjelma

Tapahtuma Facebookissa

Kirjoittaja
Meuskaltajat

Kuntakentän kehittämiseen ja kokeiluihin kannustavia bloggauksia. Taustalla kuntakentän ammattilaisia.