Esa Nieminen 14.2.2017

EVVK!

Esa Nieminen

Meillä on viha -rakkaussuhde politiikkaan, vaaleihin. Tutkimuksen mukaan (KAKS 2014) seitsemän kymmenestä vastustaa kunnallishallinnon lakkauttamista. Samaan aikaan vain 58 % vaivautuu äänestämään siinä tärkeäksi kokemassaan kunnassa.

Puolueet, nuo demokratian ritarit, ovat puolestaan menettäneet arvostustaan kansalaisten keskuudessa. Pari vuotta sitten yli 60% oli kadottanut uskonsa puolueiden aikaansaannoksiin. Ja vaikka puolueiden määrä on kasvanut kuudella viime kuntavaaleista - uusimpina Eläinoikeuspuolue, Kansalaispuolue ja Feministinen puolue - on kuntavaalien ehdokashankinnassa isoja vaikeuksia. Pessimistit arvioivat ehdokasmäärän alenevan seitsemällä tuhannella 30 000 ehdokkaaseen. Ennakkotietojen mukaan yllättävän paljon ensimmäisen ja toisen kauden valtuutettuja on jättämässä kuntapolitiikan.

Eikä ehdokkaaksi houkuttele edes uutuustuote - Tulevaisuuden kunta. Paikka, jossa voi päättää opetusryhmien koosta kouluissa, päivähoitomaksuista, katuvaloista ja monesta muusta tavalliseen arkeemme liittyvästä asiasta.

Monissa kunnissa yritetään intoa herättää omilla tempauksilla. Lappeenrannassa koitetaan geokätköilyllä ja äänestysalueiden välisellä kilpailulla nostattaa kisahenkeä. Kuntaliitto ja oikeusministeriö puolestaan yrittävät lisätä äänestysintoa television ja radion tietoiskuillaan "Sinulla on ääni". Samalla asialla ovat monet muut, esimerkiksi Suomen nuorisojärjestöjen allianssi ja Nuorisovaltuustot. Mutta teemmekö tätä työtä turhaan? Vaaleista toiseen olemme useilla kymmenillä tuhansilla euroilla yrittäneet herättää äänestäjien intoa. Äänestysprosentista päätellen turhaan. Jos politiikka ei kiinnosta, sitä ei paikata enää ehkäpä vanhentuneilla kampanjoilla.

Vaalien ja äänestämisen tilalle ovat nousseet niin kansalaisaloitteet kuin kansalaisaktivismikin. Yhä useammassa kunnassa joukko ihmisiä kokee jonkin yksittäisen asian - tuulivoimalat, homekoulut, liikuntareitit - niin tärkeäksi, että haluaa siihen muutosta. Asiasta innostutaan ja intoa riittää tähän yhteen asiaan, mutta se ei ulotu muihin koko kuntaa koskeviin asioihin.

Valtakunnan tasolla kansalaisaloitteet ovat lyöneet läpi. Tällä hetkellä on jo 25 aloitetta, jotka ovat keränneet vaadittavat 50 000 nimeä tuekseen. Niistä viisitoista on ennättänyt eduskuntaan. Kirjo on laaja - Vaasan sairaalan laajennetusta päivystyksestä aina Malmin lentokentän säilyttämiseen. Parhaillaan nimiä kerätään 25 aloitteen taakse. Kansalaiset näyttävät uskovan suoraan vaikuttamiseen enemmän kuin puolueisiin.

Kuntavaalien mielenkiintoisin äänestys käydään Helsingissä. Upouudessa pormestarivaalissa ehdokkaat ovat tunnettuja ja kovatasoisia poliitikkoja. Jos näillä nimillä ja median antamalla vetoavulla ei saada äänestysintoa nousemaan, niin miten puolueet palauttavat äänestäjien uskon politiikkaan? Pelkään pahoin, että vaalien voittaja on EVVK (ei voisi vähempää kiinnostaa). Toivottavasti olen väärässä.

Esa Nieminen

Esa Nieminen on Kuntaliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja.

Esa Nieminen Twitterissä: @NieminenEsa

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.