Johanna Viita 20.4.2017:

Katetaanko maakuntien rahoitusvaje viivästyneellä startilla?

Viita Linjoilla

Vaikka miten päin pohtisi, tämä ei mene jakeluun: sote- ja maakuntauudistuksen suunniteltuun käynnistysajankohtaan on kohta vain kaksi kuukautta, mutta tämän vuoden rahoituksesta puuttuu vielä yli puolet. Väistämättä tulee mieleen, onko kyseessä suuri puhallus vai mistä on kyse. Jotta valtion rahoitus riittäisi, maakuntien pitäisi periaatteessa startata vasta lokakuussa heinäkuun sijaan.

Maakunnat ovat arvioineet tämän vuoden kustannuksiksi ilman ICT-kuluja 21 miljoonaa euroa, mutta valtiolla on rahoitusta vain yhdeksän miljoonaa. Vaikka miten maakunnat senttiä venyttäisivät, eivät ne saa yhdestä sentistä kahta.

Osa maakunnista on jo ilmoittanut, että hanskat tippuvat kesäkuun lopussa, koska kuntien ja kuntayhtymien valmistelurahoitus on siihen mennessä käytetty. Vakavasti ottaen kyse on melkoisesta maakuntien aliarvostamisesta, jos käynnistysrahoitus on vajaa puolet siitä, mitä maakunnat itse arvioivat.

Kehysriihen yhteydessä olisikin enemmän kuin toivottavaa, että hallitus tekisi periaatepäätöksen maakuntien rahoitusvajeen kattamisesta valtion lisätalousarviolla myöhemmin tänä vuonna.

Nyt on todella tärkeää saada vuosisadan uudistus käynnistymään uskottavasti ja valmistelutyö jatkumaan maakunnissa hyvässä hengessä.

Johanna Viita

Johanna Viita on Kuntaliiton maakunta-asioiden kehityspäällikkö.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.