Jari Seppälä 29.9.2017

Katso kuvat! ja muita houkutuksia

Jari Seppälä

Populismia, viihdettä, klikkijournalismia, valeuutisia. Miten käy asiaosaamisen ja faktojen? Kiinnostaako ketään kotikunnan kehittäminen, jos siitä ei tehdä klikkailtavaa peliä? Kuunnellaanko poliitikkoa tai kuntajohtajaa, joka on perehtynyt asiaan hyvin, jos hän ei osaa esiintyä vauhdikkaasti?

Nyt kun olet jo selättänyt otsikon ja ingressin houkutukset, tulee varoitus: tämän tarinan kuvat ovat huonoja. Niinhän ne usein klikkijutussa ovat. Tärkeintä on saada uteliaisuus heräämään yhden klikkauksen verran.

Sen sijaan puheviestinnän professori Pekka Isotalus puhuu hyvin ja selkeästi - ja täyttä asiaa. Isotalus esiintyi Kuntamarkkinoiden viestintäseminaarissa, taustanaan tutkimustietoa ja vastikään ilmestynyt Mediapoliitikko-kirjansa.

Poliittinen viestintä on Isotaluksen mukaan meditoitunut kiihtyvällä vauhdilla. Antiikin ajoista 1960-luvulle asti puhetaito on ollut ratkaiseva koskettamisen ja vakuuttamisen väline. Esiintymistaito korostui television myötä, ja nyt tarvitaan erityisesti digitaitoja. Niihin taas sisältyy teknisen osaamisen ohella aimo annos vuorovaikutustaitoja: mihin kannattaa tarttua, miten asiat sopii esittää. Twitter-maailmassa pitää myös osata tiivistää ja viestiä äärimmäisen nopeasti, jotta saisi kentän haltuunsa.

Pekka Isotalus puhuu Kuntamarkkinoiden viestintäseminaarissa
Puheviestinnän professori Pekka Isotalus esitteli meditoituvaa poliittista viestintää.

Toinen tutkijoiden yleismaailmallinen havainto on politiikan sisältöjen viihteellistyminen. Tässä piilee oravanpyörä: poliitikot eivät saa asioita perusteellisesti esiin, kun media houkuttelee yleisöä vain otsikoilla. Yleisö pitää poliitikkoja pinnallisina, mutta saadakseen edes kiinnostuksen heräämään poliitikko kärjistää ja twiittaa pintakuohuja. Onko politiikka muuttunut niin pinnalliseksi, että se vaikuttaa median tapaan kertoa politiikasta vai päinvastoin?

Poliittinen viestintä on lähellä ja osa julkishallinnon viestintää. Jos poliitikolla on lupa oikaista, yksinkertaistaa ja kansanomaistaa viestiään, miten pitkälle voi mennä vastuullinen valmistelija, päätösten esittelijä ja faktoihin nojaava tiedottaja? Tähän ei tietenkään ole patenttiratkaisua, vaan tarvitaan joka kerta viestijän ammattitaitoa ymmärrettävyyden ja kiinnostavuuden lisäämiseksi, faktoja unohtamatta ja kiertämättä.

Selkeästi on nähty myös politiikan henkilöityminen, hyvässä ja pahassa. ”Vaatekaapin avaaminen” saattaa lisätä poliitikon esittämän asian huomioarvoa, mutta samalla avata arvaamattomia vaikutuksia yksityiselämään. Virkatoimissa ei odoteta yksityisyyden avaamista, mutta tosiasia on, että kun asia saa kasvot, se kiinnostaa enemmän. Kaupunginjohtajan videoblogi saa seuraajia enemmän kuin esityslistateksti. Mitä aidompi esiintyjä, sitä vakuuttavampi esitys.

Isotalus sai yleisönsä hymähtelemään kertoessaan Barack Obaman brändistä, joka oli tietoisesti luotu aidoksi: kulisseissa otetut perhepiirin kuvat oli huolellisesti lavastettu ”aidoiksi” tilanteiksi presidentin brändin hyväksi. Toimii ehkä tiettyyn mittaan asti, mutta kääntyy helposti itseään vastaan. Joka tapauksessa jo pyrkimys todistaa henkilöitymisen voiman: yhä enemmän asioita seurataan, uskotaan ja muistetaan henkilön kautta.

Kuntaviestijä ei voi brändätä päättäjiä mielin määrin, eikä listateksti aina taivu iskeväksi twiitiksi. Viestijän ammattitaitoa kuitenkin tarvitaan yhä enemmän ja työtehtävät ovat yhä laajempia. Johtaminen ja kehittäminen ovat viestintää, jonka keinoihin tarvitaan uusia, mielenkiintoisia elementtejä.

Hanna Kaukopuro-Klemetti kuvaa viestintäseminaaria

Kuntamarkkinoiden viestintäseminaarin kännykällä kuvatut videot löytyvät osoitteesta https://dreambroker.com/channel/018z66ej/ .

PS. Ennakkotietoja kuntien viestintätutkimuksesta: viestintävastaava on yleisesti johtoryhmässä, viestintää arvostetaan ja resurssit ovat keskimäärin kasvussa.

Jari Seppälä

Vakaasti tamperelainen viestinnän erityisasiantuntija, joka kokousten ja tietokoneella istumisen vastapainoksi harrastaa luonnossa liikkumista ja valokuvausta.

Jari Seppälä Twitterissä: @jjseppa