Anne Jarvan blogi 2.8.2017

Katso sineen Saimaan - Asuntomessut Mikkelissä 14.7.-13.8.2017

Anne Jarva

Asuntomessut kokoavat vuosittain yli 100 000 suomalaista tutustumaan asumisen unelmiin ja innovaatioihin. Mikkelissä tutustuttavana on 29 omakotitaloa, paritalo ja kaksi vuokrarivitaloa. Kaupunki on panostanut messuihin usean vuoden ajan ja valjastanut ne palvelemaan kaupungin kasvua, matkailua ja vetovoimaa.

Työ ei ole turhaa: viime vuonna Seinäjoen messut toivat seudulleen noin yhdeksän miljoonan tulot majoitus- ja muiden palvelujen käytöstä. Messujen odotetaan poikivan uusia asukkaita ja tontinmyyntituloja myös jatkossa: Kirkonvarkauden alueella rakentaminen jatkuu heti messujen jälkeen.

Asumisen suurtapahtuma syntyy Osuuskunta Asuntomessujen, messupaikkakunnan ja rakennuttajien yhteistyönä. Asuntomessut vastaavat messutapahtuman järjestelyistä, kaupunki kaavoituksesta, kuntatekniikasta ja puistoista sekä rakentamisen ohjauksesta. Rakennuttajat ovat useimmiten tavallisia perheitä, jotka toteuttavat kotinsa yhteistyössä talotehtaiden kanssa.  Mikkelissä mukana on myös kaupungin vuokrataloyhtiö ja Etelä-Savon ammattiopisto, joka toteutti kohteensa oppilastyönä.

Osuuskunta Asuntomessut on uudistanut strategiansa ja messutapahtumasta on tehty aiempaa monipuolisempi. Talokierroksen lisäksi messuvieras voi kuunnella puheenvuoroja viikoittain vaihtuvista aiheista ja nauttia viihdeartistien esityksistä. Kantavana teemana on asumisen vaikutus ihmisen hyvinvointiin.

Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Hannu Rossilahti korosti avajaisissa, että vuosittaisen messutapahtuman lisäksi osuuskunta edistää asumiseen liittyvää tutkimusta, hakee innovaatioita ja toimii alustana uusille asumisen käytännöille. Mikkelissä erilaiset älyratkaisut ovatkin näyttävästi esillä. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seija Kuikan mukaan Mikkelin messut toteuttavat osaltaan suomalaisten asumistoivetta omakotitalosta järven rannalla, turvallisesti ja luonnonläheisesti mutta kuitenkin kaupungissa ja palvelujen äärellä.

Messujen toteuttaminen vaatii kaupungilta paljon, mutta luo samalla yhteishenkeä ja yhdistää eri toimialoja. Mikkeli on onnistunut toteuttamaan messut paitsi nopeasti myös ympäristöä, maisemaa ja tulevien asukkaiden viihtyvyyttä kunnioittaen. Messualue on kytketty osaksi kaupungin kestävän kasvun ja hyvinvoinnin strategiaa. Luontoarvot ja maisema tukevat alueen vetovoimaa: Liito-orava-alueet toimivat virkistysalueina ja viitasammakot rauhoittavat rantaviivan rakentamiselta. Lähes kaikki talot on onnistuttu sijoittamaan vaativaan maastoon niin, että niistä avautuu huikeat näköalat Saimaalle.

Alueen asemakaava on joustava ja sallii monenlaiset rakennukset ja materiaalit. Määräyksiä on lähinnä rakennusten sijoittelusta, korkeusasemasta ja tietyissä paikoissa harjan suunnasta. Rakentajien avuksi laaditussa laatu- ja ympäristöohjeessa kannustetaan muodostamaan tontista yhtenäinen kokonaisuus, jossa rakennukset, piharakenteet ja sisustukset sekä ympäröivä luonto sopivat toisiinsa. Yhtenäisyyttä luovat muun muassa rakennusten hillitty värimaailma, puun ja etenkin hirren käyttö modernilla tavalla sekä pihojen ja kuntatekniikan maisemointi alueelta kuoritulla metsämaalla ja kuntalla.

Messualueelle ja sen satamaan on toteutettu kaksi ympäristötaideteosta osana kaupungin prosenttitaideohjelmaa. Jan-Erik Andessonin ”Gordilainen solmu” sijaitsee messualueen keskellä Heinzenpuistossa ja Kaarina Kaikkosen ”Vasten auringon siltaa” messusatamassa. Rahoitusta prosenttitaiteen toteuttamiseen kaupunki sai Taiteen edistämiskeskukselta.

Kirkonvarkauden alue on osa laajempaa Saimaansivu-kokonaisuutta, joka rakentuu Mikkelin keskustasta Saimaan vartta aina Kristiinaan saakka. Keskustan tuntumaan Satamalahteen kaavoitetaan noin 5000 asukkaan kaupunginosaa, kauempana suunnittelu etenee kulttuuriympäristöön, virkistyspalveluihin ja matkailuaktiviteetteihin tukeutuen.  Kirkonvarkauden asuntomessut ovat tämän kehityksen ensiaskel.

o o o

Villa Saimaanhelmi, Asuntomessut 2017

Villa Saimaanhelmi herkistää mielen maisemalle. Talossa on muutenkin satsattu tunnelmaan: perheenjäsenet voivat älykotijärjestelmän avulla säätää huoneidensa ääniympäristöä ja valaistusta mieleisekseen. Tilanteen ja liikkeen perusteella toimivien valojen lisäksi turvallisuutta lisäävät vesi-, savu- ja murtovalvontaan liittyvät hälytykset ja niihin liitetyt toimenpiteet vahinkojen minimoimiseksi.

Villa Sukka, Asuntomessut 2017

Kohteessa Villa Sukka on yksi messualueen harvoista hyötypuutarhoista. Etupiha on pengerretty vanhoilla kivijalkakivillä, joilla on saatu kasvihuoneelle ja hyötypuutarhalle suojaisat paikat. Rinteeseen on istutettu omenapuita ja marjapensaita. Lisäksi autokatoksessa on maksaruohoja kasvava viherkatto.

Asuntomessut 2017

Kaarina Kaikkosen ”Vastoin auringon siltaa” -ympäristötaideteos vastaanottaa messuvieraan satamassa. Taiteilijan mukaan tuolit symboloivat yksinäisiä ihmisiä, jotka haaveilevat jostakin. Tarkoitus on, että ihmiset saavat liikkua ja kulkea teoksessa, etsiä oman paikkansa, haaveilla ja nauttia huimasta järvimaisemasta.

Asuntomessut 2017

Jan-Erik Anderssonin ”Gordilainen solmu” on Heinzenpuiston maamerkki. Gordioinin solmusta nimensä saanut teos syntyi betonituoleista, teräskaarista ja 13 metrin korkeuteen kohoavan solmun alle istutetusta omenapuusta. Palkintoraadin mukaan suurikokoinen metallityö sijoittuu helläkätisesti ja luontevasti osaksi ympäristöään.

Anne Jarva

Anne Jarva työskentelee Kuntaliitossa maankäyttön ja kaavoituksen kehityspäällikkönä.

Anne Jarva Twitterissä: @annekjarva