Tarja Krakau 13.6.2017

Kesäpärinöitä ja sallittua turinaa

Kesän kynnyksellä keväiset koirankakkarat ovat menneen talven lumia. Aivan mahdottoman pahaksi ei vuosittain toistuva mielipiteenvaihto lemmikkien jätöksistä tänä vuonna äitynytkään. Pikkuhiljaa karvaturrien omistajat lienevät oppineen liikkumaan kakkapussit taskussa ja keräämään lemmikkiensä jätökset parempaan talteen.

Paheksuttava toiminta ei Suomesta kesän tultua kuitenkaan lopu

Koulujen päättyessä teinipojilla – ja tasapuolisuuden nimessä – myös -tytöillä on aikaa tarttua mopoa sarvista ja pärryytellä ympäri kyliä sielunsa kyllyydestä. Nukkumaankaan ei nuorisolla ole kiirettä. Niinpä pärinä saattaa joskus jatkua iltamyöhään niin, jotta aamuvuoronsa vuoksi aikaisin nukkumaan valmistautuvaa leipuri-kondiittoria hirvittää.

Juuri kesälomansa aloittanut Suvi-Tuuli voi puolestaan aamulla joutua heräämään reippaaseen moottorisahan käyttöön. Moottorisahan kahvaan on tarttunut aamuvirkku, hiljattain eläkepäivänsä aloittanut entinen valtiovarainministeriön vanhempi hallitussihteeri, joka on päättänyt purkaa viimeisten työvuosiensa ankaran maakunta- ja sote-valmistelun aikana patoutuneen turhautumisensa puunkaatohommiin. Hän on päättänyt, että tästä lähtien saunaklapit tehdään ihan itse. Siinä sitä sielu lepää, kun näkee kättensä työn.

Järjestyslaki ja muita vielä parempia keinoja

Mikä avuksi, että tällainen meteli ja mahdoton meno saadaan loppumaan? Nuorisoa voi tietysti jahdata tai naapuria kalauttaa vaikka järjestyslailla päähän. Tehokkainta on jättää naapurin postilaatikkoon nimetön viesti, jossa kerrotaan, että järjestyslakikin kieltää meluamisen. Lisäksi voi uhata poliisilla ja vahingonkorvauskanteella, jos meno jatkuu samanlaisena. … Ja –  voilà –  hyvästi naapurisopu.
Ehkä maltti on kuitenkin valttia tässäkin asiassa. Järjestyslaki koskee tietysti kaikkia. Siinä säädetään kuitenkin järjestyksestä ennen kaikkea yleisillä paikoilla. Yleisiä paikkoja ovat esimerkiksi

• tiet, kadut ja jalkakäytävät,
  • torit ja puistot,
  • uimarannat ja urheilukentät,
  • hautausmaat,
  • yleisön käytössä olevat rakennukset,
  • kulkuneuvot,
  • virastot ja toimistot sekä
  • ravintolat.

Lain mukaan metelöinnillä ja muulla vastaavalla tavalla yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty. Järjestyslain noudattamista valvoo poliisi. Omalla pihalla toimimista ei järjestyslaki koske, ellei toiminnan vaikutukset ulotu yleiselle alueelle. Järjestyslailla uhkaaminen ei ehkä sittenkään ole se ensisijaisin ja tehokkain tapa puuttua häiriöön.
Sallittua ja suositeltavaa sen sijaan on:

• Olla joustava muita kohtaan ja sietää joskus häiritsevääkin toimintaa. Jos välillä kärsit mopon tai sahan pärinästä, voit vastaavasti odottaa joustavuutta, kun itse häiriköit, esimeriksi remontoit, saat koliikkivauvan tai vaikka grillaat ja savustat pihallasi.
  • Yrittää keskustelemalla saada muutosta häiritsevään toimintaa, jos häiriö on pitkäkestoista tai jatkuvaa. Nuoret ovat usein ajattelemattomia, eivätkä muutkaan aina tule mieltäneeksi, että toiminta voi olla naapurista häiritsevää.

Pieni turinatuokio voi auttaa asiassa kuin asiassa. Kun tulee tutuksi toisen kanssa, ei tätä mielellään halua loukata.

Aurinkoa ja kärpästen surinaa toivottaen
Kuntaliiton lakiyksikön väki

Tarja Krakau

Tarja Krakau on Kuntaliiton lakimies.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.