Sirpa Paatero 22.12.2017:

Kuntaliiton mennyt kausi muutosten keskellä

Sirpa Paatero

Kuntavaalikausi vuoden 2012 vaaleista venyi kunnissa ja Kuntaliiton hallinnossa aiempaa pidemmäksi, kun vaaleja siirrettiin lokakuusta huhtikuuhun. Näin Kuntaliiton valtuusto ja hallitus vaihtuvat vasta helmikuussa 2018. Mennyt kausi on ollut vaiherikas ja erityisesti viimeinen reilu pari vuotta on ollut uudistumisen aikaa. Uudistuksien syitä on monia ja esimerkiksi sääntöuudistus oli aloitettu jo kauden alussa, mutta monien vaiheiden jälkeen saatiin nyt valmiiksi ja käyttöön. Ensimmäisen kerran kunnanvaltuutetut äänestivät edustajista Kuntaliiton valtuuskuntaan vaalipiireissä tehtyjen listojen perusteella. Nähtäväksi jää, kun ääntenlasku on toteutettu, kuinka hyvin kuntavaalien tulos vastaa valtuuskunnan kokoonpanoa ja kuinka paljon on tarvetta tasoituspaikoille. Etukäteen olleet epäilyt järjestelmän monimutkaisuudesta häipyivät toivottavasti äänestyksen aikana.

Reilun parin vuoden sisään mahtuu myös toimitusjohtajan ja kahden varatoimitusjohtajan vaihto, kun entisistä Kari siirtyi Kelaan, Tuula eduskuntaan ja Timo Kevaan. Hyvällä yhteistyöllä saimme valittua Jarin, Hannan ja Timon, jotka tulivat kaikki uusina taloon. Kolmikko on ottanut talon asiat nopeasti haltuun ja toimivat loistavasti myös triona. Taloudessa on jatkettu sopeutusohjelmaa, jonka tavoite oli asetettu jo alkukaudesta, ulkopuolelta tulevasta epävarmuudesta huolimatta. Muutos, jota on suunniteltu maan hallituksen puolelta - eli sote ja siihen liittyvä maakuntauudistus - on aiheuttanut monenlaisia lisäselvityksiä ja rekrytointitarpeita, jotta olemme pystyneet reagoimaan nopeasti uusiin vaiheisiin.

Olemme tarjonneet valtiolle omia malleja, joissa kunnan näkökulma tulisi huomioiduksi, kirjoittaneet runsaasti lausuntoja erilaisiin versioihin lakeja, auttaneet kuntia omien lausuntojen kanssa ja pohdinnassa mihin ja miten muutokseen tulisi varautua. Samalla on luotu liiton omaa strategiaa, jossa on myös yritetty varautua mahdolliseen muutokseen siitä, että maahan rakennetaan kolmas hallinnon taso. Nythän kaikki sote-asiantuntijat ovat Kuntaliitossa ja nykyiset maakunnat kuten sairaanhoitopiiritkin ovat liiton yhteisöjäseninä. Samalla on aloitettu keskustelut nykyisten maakuntaliittojen kanssa edunvalvonnan yhdistämisestä. Tämä tarkoittaisi vahvempaa toimijaa valtion vastapariksi ja toivottavasti lopputulos on, että maakunnat eivät ole osa valtiota vaan itsenäisiä toimijoita. Kun nyt olemme olleet erilaisissa tilanteissa edunvalvonnassa suurten ja pienten kaupunkien osalta, tulisi tämä sama siirtymään myös maakuntien välille.

Talousasioihin liittyen jakson aikana on tapahtunut myös paljon, kun erilaiset vaiheet ja neuvottelut EKOKEMin osalta päätyivät siihen, että Kuntaliitto, valtio ja Helsingin kaupunki myivät osuutensa Fortumille. Samaan aikaan oli perusteilla Kuntasäätiö, johon oli tarkoitus sijoittaa Kuntatalo eli kiinteistö ja hoitaa remontit ja vuokraukset tätä kautta. Nyt säätiöön siirrettiin myös yhtiön osakkeiden myynnistä saadut tulot ja sijoitustoiminnassa vastaavaksi tuli sijoitustoimikunta, jossa myös asiantuntijajäseniä ja varsinaista päätöksentekovaltaa käyttää säätiön hallitus. Sen jälkeen olemme sulauttaneet aiemman urbanismisäätiön tähän mukaan.

Vaiherikas ja työntäyteinen kausi on ollut positiivinen kokemus ja tästä kiitokset vastuulliselle hallitukselle ja suurinta päätösvaltaa käyttävälle valtuustolle. Erityinen kiitos asiantuntijoille ja valmistelijoille, jotka oman talon muutosten ja remontin kanssa samanaikaisesti ovat pystyneet hallitsemaan 100 vuoteen suurinta muutosta kuntahallintoon. Uutena kokemuksena oli myös Kuntatalo lähetyspaikkana YLEn kuntavaalien vaalivalvojaisissa. Eniten aikaa on vietetty työvaliokunnan, houlding-yhtiön ja säätiön parissa tärkeissä asioissa, mutta hyvällä otteella ja mukavalla keskustelevalla tyylillä.

Kuntaliiton oma kehittäminen uuden strategian mukaan ja valtion esitykset pitävät hereillä tulevaisuuden tekijöitä myös seuraavalla kaudella.

Kiitokset kuluneesta ja mukavaa joulun aikaa kaikille!

Sirpa Paatero

Sirpa Paatero on Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja ja kansanedustaja Kymen vaalipiiristä.