Uudenmaan maakuntauudistuksen muutosjohtaja Markus Sovala 24.4.2017:

Sote-aikataulu: kaikkea ei ole pakko tehdä vaikeimman kautta

Markus Sovala

Hallituksen välikysymysvastaus ja sen yhteydessä tehdyt muut valinnanvapauslinjaukset palauttivat uskoni, että sote- ja maakuntauudistus on toteutettavissa 2019 mennessä. Niukin naukin, mutta kuitenkin.

Sote-keskusten perustamiseen on luvassa alkuperäisten suunnitelmien mukainen kahden vuoden siirtymäaika. Kuusi kuukautta on maakunnan omassa vallassa, mutta seuraavaa 18 kuukauden lykkäystä joudutaan hakemaan. Turhaa uutta byrokratiaa, mutta siihenhän tässä on tässä uudistuksessa totuttu.

Viime viikon ohjausryhmäkokousten jälkeen on selvää, että Uusimaa hakee ja saa siirtymäajan siten, että niin maakunnan omistamat kuin yksityiset sote-keskukset aloittavat 2021.

Tarjolla oleva pilotointimahdollisuus voi olla harvaan asutuilla seuduilla kiinnostava, mutta ei ole realistinen optio Uudellamaalla. Sote-keskustoiminnan liikevaihto on suuruusluokkaa miljardi euroa ja henkilöstöä ehkä 7 000. Tämän mittakaavan toimintaa vastuullinen päättäjä ei lähde yhtiöittämään muutamassa kuukaudessa pienten porkkanarahojen toivossa.

Siirtymäaika sote-keskusten osalta vuoden 2021 alkuun saakka on arviomme mukaan riittävä. Sote-toiminnot siirtyvät mahdollisimman pitkälle ”as-is” –siirtona (sellaisenaan) maakuntaan vuoden 2019 alussa. Toimintaprosesseja ja johtamista yhtenäistetään asteittain jo vuodesta 2018 alkaen.

Maakunnan sote-keskusyhtiöiden käynnistäminen ajoittuu syksyyn 2020. Tähän mennessä maakunnan liikelaitoksen toiminta on saatu vakiinnutettua. Yhtiömuotoisen toiminnan suunnittelu toki käynnistetään heti.

Asiakasseteliin ja henkilökohtaiseen budjettiin perustuva valinnanvapauden osa-alueen aikataulut ovat yhä epärealistiset. Kollegani Timo Aronkytö ja Inka Kanerva väänsivät rautalangasta kiirastorstain blogissaan, miksi tähän yhtiöittämiseen tarvitaan siirtymäaikaa ainakin vuoteen 2021 saakka. Olen varma, että hallitus muuttaa esityksiään tähän suuntaan. Toivottavasti mennään kerralla realistiseen aikatauluun, ettei asiaa tarvitse vatvoa lähikuukaudet ja -vuodet.

Sote-uudistuksen toteuttamisaikataulujen osalta suurin riski liittyy tällä hetkellä uudistuksen rahoitukseen. Uudellamaalla 55 000 henkilöä vaihtaa työpaikkaa, maakunnan liikelaitoksesta tulee Suomen suurin työnantaja, budjettimme koko lähenee Viron valtion budjettia ja muutoinkin uudistuksen mittakaava on valtava. Tällaista uudistuista ei pystytä talkoovoimin tekemään.

Valtio on rahoittanut uudistustamme tähän saakka 80 000 eurolla. Kiitos siitä, mutta jatkotarpeet ovat pyöreästi tuhatkertaiset. Asteittainen siirtymä maakuntatasoiseen johtamiseen ja aivan välttämättömimmät tietojärjestelmämuutokset vaativat nykyarviomme mukaan 68 miljoonan rahoituksen 2017-2018. ICT-kustannukset olisivat tästä noin kaksi kolmannesta.

Jotta voimme edetä valmistelussa suunnitellusti, tarvitsemme valtion rahoitusta koskevia päätöksiä jo toukokuussa. Hallitus voisi osoittaa uskoaan uudistukseen osoittamalla rahoitusta valmisteluihin jo ennen kuin eduskunta on hyväksynyt lait.

Lopuksi pari vinkkiä hallitukselle. Kaikkea ei ole pakko tehdä vaikeimman kautta.

Ensinnäkin. Jotta palvelutuotanto saadaan turvallisesti siirrettyä maakunnan liikelaitokseen ja henkilöstön palkat maksuun 2019 tammikuussa, valmistelurahoituksessa ei voi tinkiä. Päätökset tarvitaan nyt tai maakunnat eivät aloita 1.1.2019.

Toiseksi. Uudistuksen vaiheistaminen on toimiva optio ja se voidaan toteuttaa yksinkertaisesti lisäämällä siirtymäaikoja ja poistamalla byrokraattiset hakemusmenettelyt – kyllä maakunnat itse tietävät mikä on mahdollista ja mikä ei. Erityisesti tarvitaan asiakasseteliin ja henkilökohtaiseen budjetin osalta vähintään sama siirtymäaika kuin sote-keskusyhtiöille.

Kolmanneksi. Valinnanvapautta koskevan lainsäädännön käsittelyn niputtaminen yhteen maakuntien perustamisen ja järjestämisvastuun siirron kanssa ei ole mikään luonnonvoima vaan poliittinen pakkomielle. Maakuntien perustamiseen liittyvät lait ehdittäisiin hyvin käsittelemään ennen lomia ja väliaikaishallinto voisi silloin aloittaa suunnitellusti heti lomien jälkeen. Valinnanvapaus ja muut uudistuksen ytimen ulkopuoliset asiat saadaan kyllä linjatuksi syksylläkin. Tärkeintä on, että maakuntavaalit eivät myöhästy tammikuusta 2018.

Markus Sovala
Uudenmaan maakuntauudistuksen muutosjohtaja

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.