Pohjanmaan sote-uudistuksen muutosjohtaja Marina Kinnunen 15.12.2017:

Sote-sopasta yhteiseen päämäärään

Kinnunen Marina

Googlaamalla sanat sote-uudistus saa 584 000 tulosta, sote-soppa sanoilla tulee 60 500 osumaa, asiakaslähtöinen sote-uudistus yhdistelmällä saa noin 21 800 tulosta. Mistä tämä kertoo? Paljon on ainakin sote-uudistuksesta sanoja kirjoitettu, lupauksia, tiekarttoja, ohjeita, esityksiä, lakipykäliä, muistioita jne. Tuleeko tästä sote-sopasta mitään, onko uudistuksessa asiakaslähtöisyys unohdettu? Se on kysymys, mikä on monen suomalaisen mielessä ja kahvipöytäkeskusteluissa ainakin sote-alan työpaikoilla.

Muutosjohtajana näen tärkeimmäksi tehtäväkseni kehittää Pohjanmaan maakunnan asukkaille palvelut, joissa laatu ja asiakaskokemus ovat Suomen parasta. Viimeisen kuukauden aikana olemme Pohjanmaalla kysyneet alueemme väestöltä, asiantuntijoilta, kunnanjohtajilta ja heidän läheisiltään vaikuttamisilloissa, millaiset sote-palvelut meidän alueellemme halutaan. Haluamme laajasti osallistaen löytää yhteisen päämäärän palveluille.

Asiakaslähtöisten palveluiden rakentamisessa perusasia on ottaa asiakkaat jo suunnitteluvaiheessa mukaan. Näin olemme tehneet ja olemme saaneet paljon suuntaviivoja tulevan Pohjanmaan maakunnan rakentamiseen.

Väestö on huolissaan tällä hetkellä kaiken tämän sote-sanailun keskellä, saako palveluita ylipäätään tulevaisuudessa. Kuinka kauas palvelut karkaavat? Kun muutos Pohjanmaalla toteutetaan uudistuksen alkuperäisten tavoitteiden pohjalta, on kaikki mahdollisuudet onnistua luomaan sellaiset palvelut, joita väestö haluaa.

Pohjanmaalla korostuvat väestön tahtotilassa turvallinen arki kotona, peruspalvelut lähellä kotia, kaksikieliset sekä hyvin toimivat palveluketjut, joissa aidosti kohdataan ihminen. Ja meillä ei ketään haluta jättää yksin. Väestön toiveet palveluilta ovat siis hyvin realistisia ja toteutettavia. Meidän tulee valmistelussa muistaa järjestää ja tuottaa palvelut asiakkaiden tarpeet ja toiveet ohjenuorana. Organisaatiomalli, hallintomalli, johtamismalli, ja toimintatavat tulevat sitten tukemaan tavoitteeseen pääsemistä.

Hienointa valmistelussa tähän mennessä on ollut yhteistyö perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon ja erikoissairaanhoidon toimijoiden kanssa. Yhteistyöllä saamme palvelut asiakaslähtöisemmin järjestettyä ja siiloutumisen sijaan voidaan keskittyä laajemmin hyödyntämään osaaminen ja resurssit asiakkaiden parhaaksi. Lainsäädännön valmistelijoilla on tärkeä tehtävä varmistaa, että järjestelmään ei rakenneta uusia siiloja. Valinnanvapaus järkevästi toteutettuna valjastaa kaikkien eri sektoreiden parhaat puolet asiakkaiden hyväksi.

Pohjanmaalla halutaan tehdä integroidut sote-palvelut, uudistus on välttämätön. Valtakunnallisesti sote-soppaa varmasti hämmennetään vielä paljon, mutta tämän syksyn jälkeen meillä Pohjanmaalla on päämäärä selkeä ja sitten se tehdään todeksi.

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.