Varsinais-Suomen sote-uudistuksen muutosjohtaja Antti Parpo 26.10.2017:

Sote-uudistuksen matkablogi

Muutosjohtaja Antti Parpo

Hallituksen kärkihankkeen Varsinais-Suomen lapsiperheiden palveluiden kehittämisvastuussa oleva muutosagentti vertasi sote-uudistuksen käynnistämistä perheen matkalle lähtöön jotenkin seuraavasti:

Yleensä menee niin, että lähdön hetkellä kotona vallitsee riemu ja huuto, toisten sättiminen ja rähinä. Ensimmäinen, joka tuskaisena siirtyy etäämäälle polttopisteestä on isä, joka istuu autossa ja ilmentää matkalle lähdön tahtotilaansa kaasun poljennalla. Moottorin käynnin ääni on lineaarisessa suhteessa autossa istuvan isän tunnekuohuun. Kotona eteisessä äidin ja lasten kierrokset nousevat – pihalla auton ja isän. Kun matkaan vihdoin päästään, on kaikilla matkalaisilla sama päämäärä ja mielen sekä moottorin kierrokset ovat tasoittuneet tasaiseksi eteenpäin vieväksi voimaksi. Kuvattu lähdön prosessi on sukupuolittuneena vanhanaikainen, mutta myönnettäköön, että monelle kovin realistinen ja totuudenmukainen.

Näinhän tämä menee. Soten synnyttämiseen on kuulunut riemu ja rähinä. Yhtenä päivänä esitetään, että uudistuksessa on päästy eteenpäin jo eteisen kynnykselle ja sopu uudistuksesta on löytynyt, kunnes heti seuraavana päivänä alkaa toistemme sättiminen. Uudistuksessa on vikana tämä ja tuo ja oikeastaan mitään hyvää siitä ei enää löydetäkään. Sättijöiden määrä on isompi kuin sote-uudistuksen rakentajien määrä. Näin ehkä siitä syystä, että sättiminen on helppoa. On yksikertaisempaa todeta, mikä on vikana. Vaikeampaa on ottaa aidosti vastuuta ja kertoa, mitä esitetyille vioille pitäisi tai voi tehdä.

Tietysti on ymmärrettävää, että keskustelua sote-uudistuksen ympärillä käydään. Asia on iso ja yhteiskunnallisesti tärkeä. Demokratiaan kuuluu mielipiteiden vaihto ja erilaiset näkemykset. Keskustelun kirjolle on antanut myös elintilaa vasta valmisteilla oleva soten valinnanvapauden lainsäädäntö. Sote-uudistusta on viety eteenpäin avoimesti alistamalla lakiluonnokset julkiseen keskusteluun. Toimeenpanoa on tehty poikkeuksellisesti tilanteessa, jossa lainsäädännöllinen pohja on määrittelemättä. Kaikki mikä on lainsäädännöllisesti vahvistamatta, on myös oikeasti lainsäädännöllisesti vielä vahvistamatta! Lainsäädännöllisen kivijalan puuttuminen on mahdollistanut erilaisten intressiryhmien voimanmittelöt. Mittelöitä käydään vallan kaikilla areenoilla. Kansallisesti poliittisissa puolueissa, alueilla kuntien, maakuntien ja kuntayhtymien kesken. Lisäksi professioilla on omia intressejään. Vallitsevassa tilanteessa muutoksen johtaminen ei ole helppoa.

Sote-uudistuksen maakunnallisena muutosjohtajana on tullut joskus mieleen siirtyä etäämmälle polttopisteestä sinne autoon ja alkaa kaasupolkimen poljenta. Josko se muu väki ymmärtäisi hiljalleen siirtyä mukaan yhteiseen kuljetukseen ja matkantekoon.

Uskon vakaasti, että muutosagenttimme analogia perheen matkalle lähdöstä toteutuu myös sote-uudistuksen käynnistämisessä. Matkasta tulee varmasti mukava tai ainakin ikimuistoinen. Kytkin on jo pohjassa. Huomenna ykkösvaihdetta silmään ja ylihuomenna pykälä isompaan!

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.