Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Jari Parkkonen 28.8.2017:

Suunnatonta muutosta: maakuntauudistuksen tuloskuntoa etsimässä

Jari Parkkonen

Päijät-Hämeen urheilumaakunnassa maakuntauudistuksen valmistelu, kymmenottelu, meni kesän korvilla uuteen uskoon. Joskin täytynee todeta, että omassa valmistautumisessamme tämä otettiin etukenossa huomioon.

Kunnon ajoittaminen on tärkeää. Meillä Päijät-Hämeessä kun ei ole tapana pitää suurta meteliä numero rinnassa lähtöviivalla, vaan pitää huoli siitä, että kun tullaan takakaarteeseen, on paikka iskeä loppusuoralla ja tarvittavat voimavarat ohittaa meuhkaamisellaan itsensä väsyttäneet. Maalissa ei meillä ole tapana myöskään liikaa tuuletella, kätellään vastustajat ja siirretään katseet tulevaan.

Maakuntauudistuksen iso kuva pysyi samana, mutta itse asiassa kaikki muuttui. Vaikka tulikin vuosi lisää aikaa, niin tosiasiassa kymmenottelua siirrettiin vuodella. Lisäaika tuli harjoituskauden pidentymiseen, ei kymmenottelun suorittamiseen.

Ennen lakeja ja määriteltyä toimivaltaa, tuloksia voi tehdä vain harjoituskirjaan; toimitsijat, tulostaulut ja yleisö tulevat paikalle vasta lakien hyväksymisen, väliaikaishallinnon ja maakuntavaalien jälkeen. Media sentään seuraa harjoittelujaksoa tiiviisti. Tämän tosiasian kieltäminen tuottaa todennäköisesti ison joukon turhaa työtä , väärinajoitettuja kamppailutilanteita ja hienoja otsikoita.

Vaikka kaikki suoritettavat lajit ovat pääosin tiedossa, niin on ennakoitavissa, että sääntömuutoksia on tulossa. Kukaan ei tiedä millaiset ovat sääolosuhteet, nykyiset askelmerkit siirtyvät ja välineet kehittyvät. Meiltä edellytetään nyt liikettä eteenpäin, vauhtia. Liike on tärkeä perusominaisuus, jonka harjoitteluun mekin panostamme.

Tärkeintä kuitenkin olisi käyttää saatu lisäaika siihen, että saamme oikean suunnan harjoitteluumme, mahdollisimman tasapuoliset harjoitusmahdollisuudet ja palautetta harjoittelustamme. Harjoittelun, ravinnon ja levon suhde tulisi saada lisäajalla kuntoon.

Täällä maakuntien harjoitusleirillä on hieman herännyt epäilys, että onkohan kaikki harjoittelemassa samoihin kisoihin. Harjoitusohjelmat tuntuvat eroavan todella paljon toisistaan. Toisaalta, se voi olla myös suuri rikkaus, naapuria katsomalla voi tarkastella omaakin tekemistä.

Omasta näkökulmasta katsottuna joku voi olla harjoittelussa pahasti ylikunnon tiellä, joku toinen kerää ravintoa ja resursseja siihen tahtiin, että mietin, onko kulutuksen suhde aivan oikea. Osaavatko kaikki nyt hyödyntää saadun lisäajan lepoon sekä itsekriittiseen pohdiskeluun, mitä ja miksi tässä oikein harjoitellaan?

Toivon olevani epäilyksieni kanssa väärässä, kymmenotteluhan on siinä määrin ”herrasmieslaji”, että kaikille kuitenkin toivotaan koko kisan läpimenoa, itsensä voittamista ja hyvää tulosta.

Päivän tuloskunto kertoo paljon, mutta kisasuoritus kaiken. Aikataulun venymisestä seuraa yksi varma vaikutus: suuret ongelmat ovat edelleen suuria, mutta monista pienistäkin ongelmista saattaa sellaisia tulla.

Jari Parkkonen
Maakuntajohtaja Päijät-Hämeestä
Takana pari muutosjohtamisen arvokisaa, sekä lukematon määrä urheiluvammoja

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.