Sanna Moisala Turusta 31.3.2017:

Tietoa ja koodia jakaen

Turku.fi-lähdekoodin jakaminen kaikkien käyttöön on toistaiseksi tuorein askel yhä tiiviimmässä yhteistyössä suomalaiskuntien kesken. Helsinki on loistava esimerkki monipuolisuudellaan, ja Oulu jo viime vuosikymmenellä antoi asiointitilinsä lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi.

Seitsemän suurimman kaupungin kesken ainakin verkkoviestinnän osalta tietoa, ja tuskaakin, on jaettu ahkerasti vähintään tämän vuosituhannen ajan. Samaten yhteisillä, Kuntaliiton organisoimilla verkkoviestijöiden päivillä, pienen kunnan ketteryys ja suuren kaupungin resurssit ovat lyöneet sulavasti kättä, ja jokainen on voinut poimia synergiasta tarvitsemansa.

Stereotyyppisen julkishallintobyrokratian varjossa avoimuus, toisilta oppiminen ja yhteistyössä tekeminen ovat siis olleet toimivaa käytäntöä jo pitkään.

Nyt yhdessä tekeminen ja entistä konkreettisempi ja laajempi jakaminen myös yritysten ja muiden toimijoiden kanssa kasvaa vauhdilla. Hektisemmässä tiukkojen budjettien maailmassa verorahojen tehokkaampi käyttö hyödyntää kaikkia.

Asukkaan näkökulmasta laaja yhteistyö tarkoittaa parempia digitaalisia palveluja nopeammin. Samalla verorahat hyödynnetään optimaalisesti työn tekemisen tehostuessa.

Toimittajat innokkaina mukana

Turussa on tehty strateginen linjaus avoimen lähdekoodin ratkaisujen hyödyntämisestä. Myös Turku.fi-rakentamisessa kolmen Drupal-toimittajan yhteistyö oli alusta alkaen yritysrajat ja kilpailuasetelmat rikkovaa. Tietoa ja vinkkejä jaettiin koodarien ja kaupungin kesken mitään pidättelemättä. Citrus Oy:llä, Druid Oy:llä ja Wunder Oy:llä on ollut myös sama asenne kansainvälisen Drupal-yhteisön suuntaan: antamalla saa enemmän.

Innosta ja asenteesta jakaa tehtyä työtä kertoo hyvin se, että turku.fi-koodin paketointi tehtiin yritysten omana työnä.

Kuin kesää tai kuuta nousevaa Turussa odotetaan innokkaana, minkälaiset yhteistyökuviot turku.fi- tai toivottavasti jatkossa kunta.fi-koodin ympärille saadaan aikaan. Sitä ennen hyödynnämme pääkaupunkiseudun palvelukartan koodia entistä ehomman oman palvelukartan toteuttamiseksi. Ja pohdimme parhaimpia Github-pelisääntöjä monitoimittajamallilla toimittaessa sekä miten julkishallinnon organisaationa tulisi näkyä erilaisissa avoimen lähdekoodin yhteisöissä.

Vinkit ja kokemukset otetaan ilolla vastaan!

Mistä on kyse? Turku.fi -avoimena lähdekoodina

• Turku.fi-verkkopalvelun lähdekoodi pitää sisällään perussivupohjien lisäksi muun muassa uutistoiminnallisuudet, luottamuselimille omat näkymänsä sekä tapahtumakalenterin. Myöhemmin kevään aikana myös rajapinta palvelutietovarantoon tulee mukaan pakettiin
  • Koodi löytyy Turun kaupungin Github-tililtä
  • Lisätietoja verkkopalvelupaketista ja yhteydenotot
  • Turku.fi-verkkopalvelua rakentavat Drupal-toimittajat Citrus Solutions Oy, Druid Oy ja Wunder Oy

Sanna Moisala

Erityisasiantuntija Sanna Moisala, Turun kaupunki

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.