Pi Krogell-Magni 8.3.2017

Toiston voimalla?

Pi Krogell-Magni

Muistan opiskeluajoilta viestinnän oppikirjan Merkkien kieli, jonka oli kirjoittanut John Fiske. Siinä puhuttiin eri viestintäteorioista, viestien lähettämisestä sekä häiriötekijöistä, hälystä, joka sotkee viestin perillemenoa. Vaikka viestisi olisi omasta mielestäsi kuinka selkeä tahansa, ei se vielä ole tae siitä, että viestisi sisällöllä olisi tavoittelemasi vaikutus.

Kuluneen puolen vuoden aikana tämä on mietityttänyt minua tavallista enemmän, sillä odottelen kuntavaalien äänestystuloksia epävarmana siitä, kuinka äänestysaktiivisuuden käy. Kuten olen jo aiemmin blogatessani kirjoittanut, olemme Kuntaliitossa kuntavaalien alla pyrkineet aikaansaamaan valtakunnallisen äänestysaktivointikampanjan tuottamalla materiaalia kuntien ja kaupunkien käyttöön. Tavoitteenamme on nostaa esiin sitä merkittävää työtä, jota kunnat tekevät arkemme palvelujen pyörittämisessä ja samalla kannustaa asukkaita tekemään aktiivisia valintoja, äänestämällä sellaista ehdokasta ja puoluetta, jonka he haluavat kuntansa päätöksenteon vaikuttajaksi.

Äänestysaktivointikampanjassamme haluamme kiinnittää huomiosi kuntapalveluihin esimerkiksi nuorten vaalivloggareiden oivaltavien tarinoiden kautta, julkaista dataa siitä, millaisista rahamääristä kuntien ja kaupunkien toiminnassa on kyse ja kertoa, mihin äänestämisellä vaikutetaan.

Silti äänestämään kehottaminen tuntuu välillä samalta kuin se, että kehottaisi toista aikuista harjaamaan hampaansa, on ilmiselvää, että toinen jo tietää sen olevan terveellisempi - parempi - vaihtoehto (tässä tapauksessa ainakin demokratialle) mutta silti ei välttämättä aina huvita. Hampaiden harjaamatta jättäminen jopa tuntuu nopeammin kuin äänestämättä jättäminen. En tiedä tuntuuko äänestämättä jättäminen oikeastaan yhtään miltään, ja siinä pulma. Voisiko siitä kuitenkin innostua ihan vain periaatteesta?

Eri keinoja äänestämisen innostamiseen on metsästelty eri puolella Suomea, kuten eri kaupunkien viestintäammattilaiset ovat omissa blogeissaan kertoneet. Heidän ajatustensa perusteella on viestin toiston lisäksi rinnalla myös luovuus ja ennakkoluulottomuus mukana keinoissa, joiden avulla eri paikkakunnilla yritetään lähiviikkoina innostaa kuntalaisia äänestämään.

Vaaleihin on viisi viikkoa, joten sinäkin ehdit vielä mukaan, et ainoastaan äänestämään, vaan myös mukaan toistamaan ja yllyttämään kaikkia tuttujasi käyttämään äänioikeuttaan, sillä olemme kaikki samassa hetkessä äänestäessämme kukin yhtä vahvoja, äänemme paino on sama. Mikset käyttäisi omaasi?

Sain oman äänestyskorttini postissa viime viikon torstaina, sen on nyt magneetilla kiinni jääkapin ovessa. Yleensä äänestän ennakkoon, mutta ajattelin kenties tänä vuonna mennä vaalipäivänä uurnille, sillä kyseinen sunnuntai on minulle työpäivä ja äänestäminen olisi päivälle hyvä avaus. Vaali-illan televisioitu suora lähetys tulee nimittäin Kuntaliiton tiloista Kuntatalolta Helsingistä.

Minua ei ruudussa nähdä, mutta jos laitat 9.4.2017 illalla telkkarin päälle tai katsot lähetystä netistä, tiedät, että jossain ihan lähellä, kuvan ulkopuolella, pitelen peukkuja, että äänestysprosentti on yli kuusikymmentä.

Pi Krogell-Magni

Toimin tiedotuspäällikkönä ja Kuntaliiton ajankohtaisviestinnän tiimin vetäjänä.

Viestintä on kiinnostanut minua eri muodoissaan aina: olin viisitoistavuotiaana TET- harjoittelussa sanomalehden toimituksessa ja sen jälkeen työelämä onkin pääosin ollut toimittajan tai viestijän hommaa.

Vähemmän kirjaimia sisältävänä poikkeuksena nuoruuden keikkatyöt kukkakaupassa - elämänvaihe, jonka johdosta rakastan kukkakimppuja.

Pi Krogell-Magni Twitterissä: @PiKrogellMagni

When someone writes an paragraph he/she retains the plan of a user in his/her brain that how a user can be aware of it. So that's why this post is amazing. Thanks!

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.

Lisää kirjoittajalta