Aila Puustinen-Korhonen ja Tuula Kock 12.10.2017

Sote-soppaa on keitetty ja sote-solmuja on auottu useamman hallituksen voimin, mutta sote-kakkua ei ole vielä leivottu.  Niinpä Kuntaliiton sote-yksikössä leivottiin sote-kakkuja asiantuntijoiden voimin, jotta löytyisi resepti hyvän sote-kakun leipomiseen.  Pääleipureiksi ryhtyivät perusterveydenhuollon ja lastensuojelun asiantuntijat integraation hengessä.

Uunista putkahti ulos kaksi sote-kakkua - toinen herkullinen ja maistuva ja toinen karrelle palanut syömäkelvoton.

Mistä on hyvä sote-kakku tehty?

Hyvä sote-kakku

Maukkaan sote-kakun tärkein ainesosa on hyvä palvelu asiakkaalle.  Se on lähes puolet koko hyvästä sote-kakusta.  Hyvä palvelu on tasa-arvoista eikä sen saaminen riipu asukkaan omasta rahasta. Se on saatavissa, saavutettavissa, joko etänä, e-palveluna, lähellä tai kauempana. Palveluketjut ovat asukkaalle ja ammattilaisille selkeitä ja turhaa odottelua ei ole.  Palvelut kannustavat asukkaita omatoimisuuteen ja itsenäiseen selviytymiseen.

Palvelut ovat maakuntajärjestäjille ja palveluja tuottaville helposti johdettavia ja hallittavia. Tuleva sote-lainsäädäntö antaa raamit.  Säännökset ovat selkeitä ja ne mahdollistavat hyvät palvelut erilaisissa maakunnissa. Maakunnalla puolestaan on päätösvalta ja riittävät resurssit järjestää palvelut juuri siten, kuin kussakin maakunnassa on parasta. Maakunta itse tietää parhaiten asukkaidensa tarpeet. Palvelujen järjestäjän ja palvelujen tuottajien rooli, työnjako ja sopimukset ovat selkeitä.

Jotta näistä aineksista tulisi uunissa hyvä sote-kakku, pitää olla käytettävissä paras kohotusaine. Se on riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö, jonka keskuudessa on toimiva työnjako ja vaikuttamismahdollisuksia omaan työhön. Hyvästä kakusta puuttuu vielä yksi tärkeä ainesosa. Se on  työkulttuuri, jossa asiakas on tervetullut. Kun kakkuun lisätään vielä uudet, tehokkaat toimintamallit, monialainen innovaatiotoiminta, aito kumppanuus järjestöjen, vapaaehtoisten ja kokemusasiantuntijoiden kanssa, niin maku sen kun paranee.

Makoisa kuorrutus on hyvä vastuunjako ja toimintatavat maakunnan ja kuntien kesken. Näin syntyy kakku, jossa 1+1>2 ja hyvältä maistuu!

Mistä on paha sote-kakku tehty?

Tätä kakkua ei kukaan halua leipoa, tarjota toisille eikä itse maistaa. Uunikin voi mennä pilalle, jos tällaisen kakun sinne laittaa paistumaan.  Sekavat ja huonosti valmistellut säännökset tarkoittavat samaa, jos kakkuun kaadettaisiin sokerin sijasta paljon suolaa. Kakku voi maistua karvaalta, jos maakuntien  lakisääteisiä tehtäviä siirretään järjestöille, päätöksenteko ei toimi, palvelujen sisältö vaihtelee toimijoittain ja vastuunjako maakuntajärjestäjän ja palveluntuottajien välillä on epäselvä.  Makua pahentaa entisestään se, että henkilöstö miettii, miten ohjataan asiakkaat toiselle toimijalle eikä tiedä, mitkä ovat omat vastuut ja tehtävät. Palveluun ei pääse ja myydään ei-oo-ta.

Kaiken lisäksi kakusta tulee kallis, koska kermaa kuoritaan ja asiakkaat saavat palveluja, joita eivät tarvitse ja  hyvää palvelua saisi vain asiakkaan omalla rahalla.

Kumman kakun sinä valitsisit?

Sote-uudistuksen päätavoitteita olivat hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, palvelujen saatavuuden ja yhdenvertaisuuden parantaminen ja kustannusten kasvun hillintä 3 miljardilla eurolla.   Valinnanvapauspakettia kannattaakin lukea sillä silmällä, kumman kakun aineksia se sisältää ja miltä niistä leivottu sote-kakku maistuisi.

Kerro sinä meille, mikä olisi hyvän sote-kakun resepti sinun mielestäsi!

Lataa tästä hyvän ja pahan sote-kakun reseptit.

Aila Puustinen-Korhonen

Aila Puustinen-Korhonen on sote-asioiden erityisasiantuntija Kuntaliitosta.

Tuula Kock

Tuula Kock on  suun terveydenhuoltoon ja perusterveydenhuoltoon keskittyvä Kuntaliiton asiantuntijalääkäri.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.