Ulla Ruuskanen 29.9.2017

Vantaan työntekijä- ja asukaslähettiläät digiajan airueina

Työntekijä- ja asukaslähettiläät ovat vapaaehtoisista Vantaan kaupungin työntekijöistä ja asukkaista koottu joukko, jotka jakavat kaupungin ja meille tärkeiden sidosryhmien positiivista viestiä omissa sosiaalisen median kanavissaan.

Vantaan Asuntomessut vuonna 2015 sekä Kehäradan avautuminen samana kesänä toimivat kimmokkeina lähettilyydelle. Saimme paljon positiivista julkisuutta ja ansaittua mediaa. Ihanat Asuntomessujen rakentajaperheet antoivat kasvonsa Vantaalle ja ajatus lähettilyyden konseptoinnista jäi itämään. Aloitimme lähettilyysohjelman kolmen kuukauden pilotilla huhtikuussa 2016. Kartoitimme sosiaalisessa mediassa aktiivisesti toimivia kaupungin työtekijöitä. Tavoitteena oli houkutella mukaan edustajia eri ammattiryhmistä, ei pelkästään viestijöitä. Järjestimme kick-off tilaisuuden, jossa kerroimme, mitä lähettilyys on ja mitä toivomme lähettiläiltä. Saimme mukaan 50 innokasta somettajaa eri toimialoilta.

Lähettilyysohjelma inhimillistää virkamiestä olemalla ihmisläheinen, rento, epämuodollinen, suora ja ytimekäs – kuten Vantaan brändikin. Henkilökohtainen viesti otetaan paremmin vastaan ja se on yleensä uskottavampaa kuin organisaatiolähtöinen.

Pilotti onnistui yli odotusten ja sovimme jatkosta sekä asukaslähettilyysohjelmasta käynnistämisestä loppuvuodeksi 2016. Asukaslähettiläät löytyivät pääasiassa omien verkostojen kautta, mutta hyödynsimme myös esim. urheiluseuroja ja yhteistyöyrityksiä.

Lähettiläiden somesisältöjen jakoalustana toimii suomalainen Smarp (smarp.com), jonka käyttöliittymä on selkeä, jakaminen on helppoa ja analytiikka on aivan omaa luokkaansa. Smarpin helppokäyttöisyys ja etenkin erinomainen asiakastuki on tehnyt lähettilyydestä mielekästä, koska jakaminen ei vie aikaa, vaan on pikemminkin kätevää ja nopeaa.

Vantaa on digitalisaatiossa kuntakentän pioneereja, joten lähettisyysohjelma sopii meille kuin nenä päähän ja tekee todeksi kaupungin digikehitystä hyödyntämällä sosiaalisen median valtavaa voimaa ja vaikuttavuutta.

Lähettilyys on meillä Vantaalla jo maksanut itsensä takaisin. Taloudelliset mittarit puhuvat puolestaan, ansaittua mediaa olemme saaneet moninkertaisesti panostukseen verrattuna. Lähettilyysohjelma on nyt jatkunut Vantaalla puolitoista vuotta.  Olemme vakuuttuneita sen tehokkuudesta ja voimasta, sekä iloisia ihmisten vilpittömästä sitoutumisesta ohjelmaan – Rakkaudesta Vantaaseen.

Ulla Ruuskanen

projektipäällikkö

Lentoaseman alueen saavutettavuuden ja markkinoinnin kehittämisen yhteistyöverkosto

Vantaan kaupunki ja Uudenmaan liitto

Ulla Ruuskanen

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.