Siv Sandberg 16.1.2018:

”Ei koskaan tai vasta 3000-luvulla.” Kyynisyyttä ja uudistusväsymystä ilmassa

Siv Sandberg

Kun sain käsiini syksyn 2017 REA-puntarikyselyn aineiston ensimmäistä kertaa, avointen kommenttien kriittinen ja osittain jopa kyyninen sävy pisti silmään. REA-puntarikyselyn avulla seuraamme ARTTU2-tutkimusohjelmassa, miten maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu etenee kuntien johdon näkökulmasta. Kokeneena tutkijana olen toki tottunut siihen, että kuntien päättäjät, usein syystä, suhtautuvat kriittisesti valtiolta tuleviin uudistusaloitteisiin.

Vastaava kysely kuntien viranhaltija- ja luottamushenkilöjohdolle tehtiin syksyllä 2016. Silloinkin kysely kirvoitti kriittisiä kommentteja maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelusta, mutta suhtautuminen uudistuksen kokonaisuuteen oli kuitenkin hyväksyvämpi.

Syksyllä 2017 kuntien viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden vastauksista voi aistia turhautuneisuutta ja uudistusväsymystä, mikä myös tuli ilmi saman projektin fokusryhmähaastatteluista. Otsikon ”Ei koskaan, tai vasta 3000-luvulla”- vastaus kysymykseen ensimmäisten maakuntavaalien sopivammasta ajankohdasta on esimerkki siitä, että usko koko uudistuksen mielekkyyteen horjuu osassa kuntakenttää.

Löyhässä hirressä ei voi loputtomiin riippua”

Vuosi 2017 oli maakunta- ja sote-uudistuksessa pitkittyneen odottelun ja politisoitumisen vuosi. Maakunta- ja sote-uudistuksen aikataulua on usein kritisoitu liian kiireiseksi. Uudistuksen lakipaketin eduskuntakäsittelyn jäädyttäminen ja uudistuksen alun siirtyminen vuodella toi toivottua lisäaikaa valmisteluille, mutta kokonaisuuden hahmottomuus ja hallituksen vaihtuvat linjaukset valinnanvapaudesta ja palvelujen tuottamisesta vaikeuttavat lisäajan hyödyntämistä.

Vaikka maakunta- ja sote-uudistus on ollut käynnissä vuodesta 2015, asia politisoitui toden teolla vasta vuonna 2017. Kuntavaalien ja lakipaketin eduskuntakäsittelyn yhteydessä poliittiset näkemyserot valinnanvapaudesta ja monituottajamallista nousivat esille. Suurten kaupunkien kriittiset kannanotot kasvupalvelujen järjestämiseen ja C21-verkoston muodostaminen nostivat esille sellaista kritiikkiä itse maakuntamallia kohtaan, mitä ei ollut uudistusprosessin aikana aiemmin kuultu.

Kunnissa kaikki edellä mainittu näyttäytyy lisääntyvänä epävarmuutena siitä, miten pitäisi suhtautua oman kunnan ja maakunnan valmisteluihin. Kunnissa on toki ymmärrystä muutosten tarpeellisuudesta sekä osaamista muutosten tekemiseen. Yhä useampi kuntapäättäjä kuitenkin empii kannattaako vieläkään ryhtyä toimeen, koska he pitävät uudistuksen kokonaisuutta vaikeasti hahmotettavana. Kuntapäättäjät kokevat myös, että uudistusten valmistelussa ei ole tehty riittävää riskien arviointia.

Siv Sandberg
Tutkija
Åbo Akademi, Fakulteten för samhällsvetenskaper och ekonomi

REA-blogi 2

kuvituskuva reaaliaikainen arviointi

Uudistusten reaaliaikainen arviointi -kirjoitussarjassa tutkimusprojektin tutkijat ja asiantuntijat kirjoittavat maakunta- ja sote-uudistuksen arvioinnin ajankohtaisista kysymyksistä ja ilmiöistä.

Uudistusten reaaliaikainen arviointi (REA) on osana ARTTU2-tutkimusohjelmaa toteutettava tutkimuskokonaisuus.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.