Kristina Wikberg 10.9.2018

Haloo, entä Ruotsin kunta- ja maakäräjävaalit?

Ruotsin valtiopäivävaaleissa äänestettiin vilkkaasti: äänestysprosentti oli 82. Ainakin Suomen näkökulmasta luku on todella korkea.

Mutta mitä Ruotsin vaaleissa oikeastaan tapahtui? Vain harvat analyysit kuvaavat sitä, miten kuntavaaleissa kävi suurissa kaupungeissa tai miltä kuntien uudet poliittiset asetelmat näyttävät. Kaikki puhuvat vain siitä, kenestä tulee seuraava pääministeri.

Juuri kunnat ja maakäräjät vastaavat kuitenkin kansalaisille tarjottavista palveluista. Sairaanhoidosta, perusopetuksesta, koulutuksesta, kirjastoista, kulttuurista, infrastruktuurista ja kiinteistöistä. Vaalien jälkeisellä poliittisella kartalla on vähintään yhtä suuri merkitys paikallisella tasolla.

Olemme viime yönä saaneet seurata länsinaapurimme Ruotsin jännittäviä vaaleja, mutta jään kaipaamaan analyysejä siitä, mitkä vaalituloksen vaikutukset ovat paikallistasolla. Illan ja yön aikana hädin tuskin mainittiin, että kyseessä ei ole pelkästään eduskuntavaalit. Ja nyt kun yritän löytää tietoa siitä, mitä vaikutuksia vaalituloksella voi olla esimerkiksi suurissa kaupungeissa, vedän vesiperän. Ei mitään.

Toki tietoa on paikallisissa viestimissä, mutta kokonaisanalyysi kunta-Ruotsin vaaleista jää uupumaan.
Kun vaaleja järjestetään samanaikaisesti kolmet, äänestysprosentti nousee. Valitettavaa asiassa on kuitenkin se, että valtakunnallisissa viestimissä käytävässä keskustelussa käsitellään vain eduskuntavaaleja, kunta-asioiden kustannuksella.

Aikaisemmin olen ollut sitä mieltä, että eduskunta- ja kuntavaalit pitäisi Suomessakin järjestää samalla kertaa, mutta nyt mielipiteeni on muuttunut.

Tämän linkin kautta voit seurata vaaleja paikallistasolla ruotsiksi Aftonbladetin sivuilla ja esimerkiksi päästä jyvälle siitä, mikä Göteborgin uuden Demokraterna-puolueen tilanne on.

Val.se-sivusto tarjoaa ajantasaista tietoa ääntenlaskennasta.

wikberg

Johtaja, ruotsinkieliset ja kansainväliset asiat.

I enjoy life whether it is related to my job or the rest of me. I Love traveling, languages, culture, food and interesting people.

Kristina Wikberg Twitterissä: @KristinaWikberg

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.