Erityisasiantuntija Tuula Seppo 3.4.2018:

Iloisia tietosuojauutisia!

Tuula Seppo

On enää vajaa kaksi kuukautta siihen, kun tuo maaginen EU tietosuoja-asetuksen soveltamispäivä koittaa. Onko yhteiskunta erilainen tuo päivän jälkeen, tapahtuuko jotakin dramaattista, tuskin. Tietosuojan kehittäminen ei pääty tuohon päivämäärään, vaan on jatkuvaa omien toimintojen kehittämistä.

Viime kuukaudet ovat olleet työntäyteisiä tietosuojan osalta: koulutuksia ja kysymyksiin vastailemista. Muutama tietosuoja-aiheinen videokin on tullut maailmalle. Hyviä uutisia on kantautunut korviini; kunnilta tulee viestejä siitä, miten he aikovat toteuttaa rekisteröidyn informoinnin, miten tietosuojasta kerrotaan omalle henkilöstölle, muutaman tietosuojapolitiikka-mallin ja tietosuojaseloste pohjiakin olen saanut nähtäväksi.

Lisäksi kunnat käyvät läpi sopimuksiaan ja tietosuojavastaavat ovat päässeet työhön käsiksi. Nämä viestit ovat iloinen pyrskähdys päivän muissa arkirutiineissa. On hienoa havaita, että kunnissa on tietosuojaan liittyvä kehitystyö hyvässä vauhdissa.

Tietosuojavaltuutetun toimistossakin riittää kiireitä, uutta ohjeistusta on tullut mm. informointikäytännöistä. Tulevina kuukausina tietosuoja.fi sivuston seuraaminen onkin tietosuojaihmisille välttämätön päivärutiini.  Lisäksi hallituksen esitys kansalliseksi tietosuojalaiksi on paraikaa eduskunnan käsittelyssä, odotamme kovasti, miten käy hallinnollisten sakkojen. Tulon päällä on myös päivitetyt julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JHS 166). Ehdoissa on huomioitu tietosuoja-asetus.

Lopuksi täytyy vielä mainostaa Kuntaliiton verkostoa kuntien ja kuntayhtymien tietosuojavastaaville.

Ei myöskään kannata unohtaa arjentietosuoja.fi -sivustoa. Sieltä löytyy viimeisimmät videot ja linkitykset suosittuihin työpajoihin. Tulossa on vielä tänä keväänä tietoturvaan liittyvä video sekä nuorisolle kohdistettu tietoisku tietosuojasta. Myös tännepäin saa lähettää tietoa siitä, miten teidän kunnassa on tietosuoja otettu haltuun. Tieto on parasta jaettuna!

Tuula Seppo

Tuula Seppo on erityisasiantuntija Kuntaliitosta. Hän on erikoistunut tietosuoja- ja tietoturva-asioihin.

Tuula Seppo Twitterissä: @tuula_seppo