Heikki Telakivi, 21.2.2018:

Itsenäinen Viro 100 vuotta

Viro juhlii hallinnollisen itsenäisyytensä sataa vuotta 24. helmikuuta. Viro, kuten viime vuonna juhlittu Suomikin, saavutti valtiollisen itsenäisyytensä Euroopan ja varsinkin Venäjän myrskyisten tapahtumien jälkimainingeissa.

Viro ja Suomi - virolaiset ja suomalaiset - ovat kuitenkin olleet läheisiä toisilleen ennen valtioiden muodostumista. Olemme veljeskansoja, sanotaan - itse asiassa olemme samaa perhettä.

Kunnat ja kaupungit ovat olleet yhteistyössä, ja vaikuttaneet molempien maiden kehitykseen jo ennen itsenäisyyttä. Itsenäisyyden aikana yhteistyö on ollut hyvää ja toimivaa. Viron ollessa osana Neuvostoliittoa suora kaupunkien ja kuntien välinen yhteistyö oli rajoitettua - ystävyyskuntia oli vain muutama, kuten Kotka-Tallinna, Vaasa-Pärnu ja Porvoo-Viljandi. Viron toisen itsenäistymisen myötä 1990 - luvun alussa ystävyyskuntia olikin yhtäkkiä yli 250.

Suomessa ollaan kunnioittaen ja ihmetellen seurattu Viron kehitystä. Maa liittyi niin Euroopan neuvoston kuin Euroopan unionin jäseneksi pikavauhtia, vaihtoi rahansa euroiksi, ja on nyt täysivaltainen demokraattinen eurooppalainen tasavalta.

Kuntaliitto ja sen edeltäjät on ollut yhteistyössä jo 1920-luvulla perustettujen kahden Viron liiton kanssa alusta asti. Viipurin kaupunkipäivillä vuonna 1923 Viron kaupunkiliitto oli mukana. Suomen Kuntaliitto on ollut yhteistyössä, kun Viron liittoja on ”taasrakennettu” toisen itsenäisyyden myötä, aivan samoin kuin Suomen kunnat ovat myötävaikuttaneet osaltaan virolaisten yhteistyökuntiensa kehitykseen ja toimivan kunnallishallinnon aikaansaamiseen. Viro ja virolaiset on meille rakas naapuri.

Suomen kunnat ja Kuntaliitto onnittelevat lämpimästi satavuotiasta Viroa: Palju õnne saja aasta vanune Eesti!

Heikki Telakivi

Heikki Telakivi on kansainvälisten järjestösuhteiden johtaja Kuntaliitossa. Hän vastaa kansainvälisen toiminnan koordinoinnista, Kuntaliiton työstä kansainvälisissä järjestöissä (UCLG, CEMR), Euroopan neuvostossa (CLRAE) sekä Kiina-yhteistyöstä ja kehitysyhteistyöstä.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.