Lehtimäki, Perho ja Kyyjärvi - miksi ihmeessä Kuntaliiton kiertue menee pikkukuntiin?

esa nieminen

Maanantaina 3.9 puoliltapäivin olen Seinäjoen rautatieasemalla vastassa toimittaja-kirjailija Satu Vasantolaa. Olen lukenut hänen kirjansa ” En palaa takaisin koskaan, luulen”, mutta en ole tavannut häntä koskaan. Alkamassa on kahden päivän ja neljän tilaisuuden kirjastokiertue Alajärvellä, Lehtimäellä, Perhossa ja Kyyjärvellä. Tällä kiertueella me innostamme kuntien kirjastoja osallistumaan vuoden kirjastokunnan valintaan, joka tapahtuu Helsingin Kirjamessuilla 26.10.

Matkalla kohti Alajärven lukiota Satu kysyy minulta, miksi halusimme hänet kiertueelle mukaan. Vastaan pitäneeni hänen kirjastaan varmaankin osaltaan siksi, että sen juuret ovat Etelä-Pohjanmaalla. Kirja on sukukuvaus, jossa mukana ovat maahanmuuttoon liittyvät asiat. Satun omin sanoin se on kirja lähtemisistä ja paluista. Ja onhan kirjassa vahva pohjalaisnainen Martta. Kuten niin monien suvuissa - minunkin.

Alajärven lukiossa ensimmäisen kurssin luokka kuuntelee kirjailijaa hiiren hiljaa, keskittyneenä. Satun kysyessä kuinka moni haaveilee kirjan kirjoittamisesta kaksi kättä nousee. Hienoa uskallusta.

Muutamia vuosia sitten Alajärveen liitetyn Lehtimäen kirjastossa on virkailija paikalla kaksi kertaa viikossa, muuten omatoimikirjastoon pääsee milloin vain kirjastokortilla. Kirjastokiertueen kumppanimme Julkis -ja yksityisalojen toimihenkilöliiton puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan kirjasto on elintärkeä vanhalle kunnalle. Keskustasta löytyy koulu, kauppa, kirjasto ja pankki. Tilaisuutemme kerää 40 kuulijaa ja kirjailijalle satelee ehdotuksia miten ottaa Lehtimäki mukaan seuraavaan kirjaan. Lehtimäellä kirjasto on ainoa paikka, joka kerää kuntalaiset yhteen, tuumin itsekseni.

Tiistain suuntaamme Keski-Pohjanmaalle Perhoon. Aamupäivän Satu on kirjoittanut uutta kirjaansa Hotelli Alvariinin terassilla Alajärvellä. Perhossa kirjastosta vastaa oman toimensa ohella lukion rehtori. Satua on kuuntelemassa 30 henkilöä, joista kymmenkunta lukion oppilasta. Keskustelu on vilkasta ja Satu saa palautetta kirjastaan.

Viimeinen etappi Kyyjärvellä, Keski-Suomessa. Kirjasto on uusi ja kirjastonhoitajan mukaan kuntalaiset osallistuivat talkoilla kirjaston muuttoon. Vau! Väkimäärä yllättää meidät. Kannamme tuoleja lisää. Lopulta 50 ihmistä hiljentyy kuuntelemaan Satu Vasantolaa. Pohjalaisuus nousee kysymyksissä ja kommenteissa esille, mutta paljon kysytään Satulta kirjoittamisesta ja hänen arkityöstään Helsingin Sanomissa.

Täällä kuten Perhossakin kunnanjohtaja on paikalla. Se tuntuu hyvältä. Satu puhuu, ammattiliitto Jyty tarjoaa kakkukahvit ja kertoo edustavansa kirjastoväkeä ja minä pystytän Kuntaliiton roll upin. Työnjako on selvä. Tilaisuuden päätteeksi me kolme saamme hienot auringonkukkakimput ja kirjastonjohtajan äidin leipomat limput.

Edessä neljän tunnin matka Helsinkiin. Kahden päivän aikana olemme keskustelleet paljon Satun kanssa niin toimittajan työstä, uutisarvostuksesta kuin kirjailijan työstä ja vähän kaikesta niiden väliltä. Neljä tuntia autossa kuluu kuin humauksessa.

Pieni matka minulle, iso askel Kuntaliitolle. Koin tärkeäksi kertoa noiden kolmen pienen kunnan asukkaille mitä Kuntaliitto tekee arjessa. Edunvalvontatyötä teemme eduskunnassa ja puolueissa, mutta lopulta asiakkaamme ovat kunnat ja niiden asukkaat. Kirjastokiertueella menimme juurille, kuntalaisten keskelle. Kyyjärvellä vanha, Kuntaliiton hallituksessakin aikanaan vaikuttanut Tapio Lintulahti tuli kättelemään ja kertomaan kuinka hyvältä tuntuu, että Kuntaliitto kiertää kunnissa.

Ja me vastaamme Tapiolle haastamalla kaikki kunnat kirjastokisaan. Tulevaisuuden kunnassa sivistystoimi on ehkäpä tärkein kunnan hoitama asia. Pidetään siitä huolta. Ja kiitos Alajärven Lehtimäelle, Perholle ja Kyyjärvelle. Kiitos Satu Vasantolalle, joka oli tämän alkusyksyn kiertueen tähti. Uutisankkuri, kirjailija Matti Rönkä jatkaa kiertuetta alkuviikosta 10.-11.9. Jämijärvellä, Ikaalisissa, Urjalassa ja Oripäässä.

Kiertueen opetus minulle: Kirjastot ovat tämän päivän kuntien keskukset. Lapsille, aikuisille, järjestöväelle, puolueille - meille kaikille. Se on meidän uusi olohuoneemme. Ehkä moni tiesi sen ennen minua, mutta nyt meni perille minullekin.

Kuntaliiton yhteistyössä Suomen kirjastoseuran, Jyty ry:n ja Lukukeskuksen kanssa järjestämä Vuoden kirjastokunta -kilpailu on tunnustus Suomen kunnallisille kirjastoille. Mukaan voi ilmoittautua viimeistään 15.9.2018, lisätietoa osoitteesta www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Esa Nieminen

Esa Nieminen on Kuntaliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja.

Esa Nieminen Twitterissä: @NieminenEsa

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.