Lohjan kaksi toimialaa – elinvoima ja hyvinvointi

Lohjan kaupungin uusi organisaatiouudistus tuli voimaan vuoden 2017 alusta. Viisi toimialaa puristettiin kahteen; elinvoima ja hyvinvointi. Muutosta makusteltiin yhdessä henkilöstön kanssa parin vuoden verran, ensin talouden tuottavuusohjelman ja palveluverkkoselvityksen avulla ja lopulta tehtiin organisaatiouudistus. Organisaatiota kevennettiin aluksi hieman liikaa ja yksi esimiestaso lisättiin takaisin jälkikäteen. Nyt tilanne on vakiintunut ja uudella sapluunalla on menty eteenpäin kohta vuosi. Kankea ja siiloutunut Lohja on historiaa.

Hyvinvointitoimiala Lohjalla on organisoitu elämänkaarimallin mukaisesti ja sen alle kuuluvat lasten, nuorten ja perheiden palvelualue, työikäisten palvelualue sekä ikääntyneiden palvelualue. Elinvoimatoimiala koostuu konsernihallinnosta, palvelutuotannosta, kaupunkikehityksestä sekä omaperäisestä kaupunkisisällöt- alueesta. Kaupunkisisältöihin kuuluvat mm. matkailu, markkinointi, liikunta, kirjasto, teatteri ja yleinen kulttuuritoimi.

Toimialan palvelualueita integroivat yhteen ydinprosessit, joista jokaisesta vastaa erikseen nimetty prosessinomistaja. Elinvoimatoimialan ydinprosesseja ovat ennakoiva ja kestävä kaupunkikehittäminen, toimivat, terveelliset ja turvalliset tilat, aktiivinen ja ennakoiva yrityselämän kehittäminen, sisältörikkaan elämän edistäminen ja luovan vetovoimaisuuden lisääminen. Ajatuksena on, että kaikki elinvoimaan ja elinkeinopolitiikkaan liittyvät asiat ovat koottu yhteen, "yhden luukun periaate” pelaa ja yritysten sijoittuminen on tehty ketteräksi. Toimialakohtaisten ydinprosessien lisäksi elinvoiman ja hyvinvoinnin yhteistyötä tiivistämässä ovat yhteiset kehittämisprosessit: asiakaskokemuksen parantaminen, innostunut ja innovoiva henkilöstö sekä digitalisaation hyödyntäminen. Yhteistyötä tiivistää luonnollisesti kaupunginjohtajan sekä toimialajohtajien yhteinen työhuone.

Lohjalla on tällä hetkellä reipas tekemisen meininki ja hyvä syke. Ihmiset ovat sisäistäneet organisaatiossa, että asioiden pitää vaan tapahtua. Isompien toimialakokonaisuuksien kautta tärkeiksi nähtäviin, yllättäenkin vastaan tuleviin hankkeisiin voidaan aiempaa paremmin tarttua. Järveä tuodaan rohkeammin esille ja hiihtolomien aikaan järjestettiin paljon kansainvälistäkin medianäkyvyyttä saanut Jääkaruselli-tapahtuma. Tunnettuutta haetaan vähän isommilla tapahtumilla ja hankkeilla, joista Paloniemeen sijoittuva kiinalaisten lomakylä-kylpylähotelli -hanke on hyvä esimerkki. Tavoitteena on osallistaa asukkaat itse tuottamaan viihtyisyyttä ja tapahtumia. Lohjaa voisi kutsua Länsi-Uudenmaan ”löytämättömäksi helmeksi”.

Pekka Puistosalo
elinvoimajohtaja, Lohjan kaupunki

Lohja on yksi Kuntaliiton, kuntien ja FCG:n elinvoimankehittämisverkoston verkostokunnista. Seuraava kausi käynnistyy helmikuussa 2019. Lisätietoja verkostosta: alueet ja yhdyskunnat johtaja Jarkko Huovinen/ Kuntaliitto.

Kirjoittaja

Tässä blogissa julkaistaan Kuntaliiton ulkopuolisten kunta-alan asiantuntijoiden ja vaikuttajien bloggauksia.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

• HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.