22.10.2018

Mitä tiedämme vuodesta 2023?

Elisa kettunen

Syyskuisena maanantaina Kuntatalon tavallisessa kokoushuoneessa katsottiin viitisen vuotta tulevaisuuteen - mitä tiedämme elämästämme viiden vuoden kuluttua? Kuinka paljon maailma on muuttunut, jos katsomme viisi vuotta taakse päin?

Jokainen kunta voi aloittaa digitalisoitumisen helposti ja heti: esittämällä kysymyksiä. Millainen on digitaalinen kunta, jota kohti pitäisi pyrkiä? Onko digitaalinen kunta yhtä kuin digitoitu, sähköistetty kunta vai jotain enemmän? Onko riittävää toiminnan muutosta se, että sähköistämme palvelut, vai mitä haluamme muuttaa ja millaisia vaikutuksia saavuttaa? Mitä tavoittelemme, miten mittaamme muutosta? Mitkä olisivat oikeita mittareita mittamaan toiminnan muutosta? Eivät aivan helppoja kysymyksiä, mutta tuiki tarpeellisia jotta muutos voi alkaa.

Onko digitaalisen kunnan tavoitetiloja erilaisia, vai pystyvätkö kunnat jakamaan yhteisen tavoitteen huolimatta lähtötilanteiden erilaisuudesta? Yhteistä tavoitetta voi lähestyä monista eri suunnista.

Kuntaliiton Tulevaisuuden kunnan digitalisointi -projektin työpajaan osallistui 7 eri kokoista kuntaa, eri puolilta Suomea. Ensimmäisessä työpajassa keskityttiin pohtimaan sitä, minkä ainakin tiedämme, eli lähtötilannetta ja mitä muutoksia kunnissa juuri nyt tapahtuu.

Noin kuukauden kuluttua työ jatkuu luomalla yhteistä visiota ja myöhemmin syksyllä oman kunnan tulevaisuuspolun laatimisella.

Vaikka työpajoihin ei pääsisikään, yhteiseen työhön voi osallistua työpajojen tuloksia kommentoimalla. Tähän toivotaan mukaan erityisesti niitä kuntia, jotka kamppailevat digitalisoitumiseen liittyvien kysymysten kanssa.

Pohditaan kiperiä kysymyksiä yhdessä, työpajoissa ja online.

kettunen

Elisa Kettunen on tietoyhteiskunta-asioiden projektipäällikkö Kuntaliitosta.

Elisa Kettunen Twitterissä: @elisakettunen